Regió7

Xarxes socials, un àmbit hostil on anar contracorrent pot tenir recompensa

El català és molt minoritari entre influencers per a joves, però hi ha exemples d'èxit

Alba Díaz/Andrea Izquierdo

Creant els referents que no van tenir

«Quan era petita, els únics vídeos que veia eren en castellà, perquè era difícil trobar-ne en català», confessa la manresana Shalana Rodríguez, que amb 23 anys suma 41.400 seguidors a TikTok. Això motivava el fet que quan esbrinava que un creador era del país, consumís «el seu contingut amb la il·lusió que algun dia digués alguna paraula en català». La manca de referents en l’idioma a Internet ha marcat una generació, que ara treballa per oferir als joves les figures que a ells els hi van faltar. I la Catalunya central té una gran quantitat de creadors que sumen esforços amb aquesta finalitat. 

@shalanazzz canso de lestiu? #cotixcoti #tyets #musicacatalana #catala #catalunya #estiktokat #fyp #parati ♬ coti x coti d the tyets - Farners Pei Hong

Els creadors busquen donar un impuls a l’ús de la llengua a les xarxes socials, que, segons dades de l’Institut d’Estadística de Catalunya, no passa pel seu millor moment. Mentre que el 2017, el 30,9% dels joves assegurava que feia servir el català «sempre o quasi sempre» a les xarxes socials, el 2021 aquesta xifra baixava fins al 24,1%.

Papa Giorgio i Jordi Wild, units en la defensa del català

Recentment, el youtuber manresà Jordi Carrillo, àlies Jordi Wild, feia esment sobre l’ús de la llengua en el dia a dia. Tot i crear continguts en castellà i tenir 11 milions de seguidors, defensava públicament l’ús del català. «Les pel·lícules les veiem en castellà, els youtubers i streamers els gaudim en castellà. El nostre món d’entreteniment és en castellà», explica. «Voleu que desaparegui el català? No em contesteu perquè sé quina és la resposta de molts», es preguntava.

El seu pare, també anomenat Jordi Carrillo i conegut a les xarxes com a Papa Giorgio, es troba en la mateix a situació. Quan tenia 60 anys va protagonitzar per primera vegada un vídeo a YouTube. Ho va fer en castellà, tot i ser catalanoparlant, i així s’ha mantingut fins a dia d’avui. En aquell moment, ara fa 10 anys, va decidir comunicar-se en castellà a Internet «perquè no era una època on s’estigués atacant la llengua», ha explicat recentment a aquest diari.

Gran part de la comunitat seguidora de Carrillo prové d’hispanoamèrica. Això i el fet que «el mercat del català a les xarxes socials és molt reduït» han propiciat que l’influencer sènior continuï creant contingut en castellà malgrat parlar el català en el seu dia a dia. Així i tot, el manresà assegura que sempre incorpora alguna frase en català a les piulades que fa a Twitter i que, en algun vídeo de YouTube, ha aparegut amb una samarreta que feia una crida a defensar el català i la immersió lingüística.  

El canal de Norman López a Twitch, un punt de trobada

Per reivindicar l’idioma, cada cop hi ha més perfils de persones que s’apunten a parlar davant de les càmeres en català. N’és un referent el manresà Norman López, el primer creador de continguts en català en arribar als 10.000 seguidors a Twitch. López compta amb seguidors castellanoparlants i defensa que perfils com el seu permeten que aquestes persones puguin tenir contacte amb el català de forma entretinguda. "En general em trobo gent que és d'altres racons d'Espanya que no són catalanoparlants i que em segueixen i que aprenen l'idioma a través de les meves xarxes socials, escoltant i consumint els temes que els interessa", assegura.

Innovar per arribar a més gent

Fruit d’aquesta intenció de donar visibilitat a la llengua, un grup de creadors va agrupar-se el 2020 per obrir el Canal Malaia, que ja compta amb presència a YouTube, TikTok, Instagram i Twitter. Aquesta proposta aglutina els continguts de diferents creadors en un sol perfil, establint una plataforma de promoció de la llengua que al mateix temps busca donar a conèixer diferents creadors del país. En estar agrupats i relacionats entre sí, aquests vídeos guanyen més visites que si cada creador els publiqués de forma individual. I això, beneficia la presència de l’idioma a les xarxes.

La tiktoker guardiolenca Gal·la Castelltort forma part del Canal Malaia i assegura que «molta gent l’ha conegut arran d’aquesta proposta». La berguedana té més de 8.000 seguidors a la plataforma xinesa i afirma que el país compta amb «molts referents que demostren que utilitzar el català i arribar a molta gent és compatible» .

De fet, la jove tiktoker assegura que «fent contingut en català és fàcil guanyar visites, perquè la gent quan veu un vídeo en català té una ànsia de salvar la llengua i hi fa ‘m’agrada’ de seguida». El mateix pensa Shalana Rodríguez, qui considera que la creació de continguts en català «ajuda els més joves a trobar referents en qui emmirallar-se» i permet «incrementar el ventall d’espais on parlar i veure coses en català».  

Quan arriba l'èxit

D’altra banda, en el cas de la manresana Nadine Romero, parlar en català als seus vídeos de TikTok, on acumula més de 125.000 seguidors, l’ha ajudat a trobar projectes professionals. «Hi ha molta gent fent vídeos en castellà i has de tenir molts seguidors i ser molt viral perquè les marques es fixin en tu» argumenta Romero.

En el seu cas, no només ha establert col·laboracions amb marques, sinó que ha obtingut ofertes de treball. El mes de setembre del 2022 va estrenar-se com a col·laboradora de ràdio a iCat, ha aparegut al programa Obrint fil de Xavier Sardà a La1 i també és la cara visible d’Eufòria de TV3 a les xarxes socials. Un conjunt d’oportunitats que la manresana atribueix, principalment, al fet d’haver escollit « fer vídeos en català».

@euforiatv3 No us perdeu cap detall i recupereu la gala al revés a la carta!😍 #EufòriaTV3 #Tiktok #Estiktokat #Eufòria2TV3 #EuforiaTV3 #react @nadineromero ♬ Monkeys Spinning Monkeys - Kevin MacLeod & Kevin The Monkey

La reacció dels usuaris al contingut fet en català: entre el rebuig i la sorpresa

«Parla’m en espanyol». Aquestes van ser les paraules que un usuari de Twitch va reclamar durant un directe del manresà Norman López. El bagenc, que es caracteritza per crear contingut en català en aquesta xarxa social, estava fent una retransmissió on jugava al joc F12021 amb els seus seguidors quan van tenir lloc els fets. Davant de la petició del canvi d’idioma, López va silenciar al xat l’usuari.

El bagenc explica que, per a ell, aquest fet que va passar el gener del 2022 va ser aïllat i afirma que "bloquejar algú per algun motiu és un fet excepcional; i més per raons d'idioma". Tot i així, molts altres creadors s'han trobat amb casos similars i així ho han relat a Regió7. S’enfronten cada dia a múltiples comentaris de seguidors hostils, coneguts a Internet com a haters. Els motius que susciten el rebuig són molts i molt variats. Parlar català als vídeos és un d’ells.

«He rebut bastants comentaris del tipus ‘estamos en España, habla español’ o ‘deixa de parlar aquest dialecte’», confessa el manresà Àlex Tous. L’influencer, que fa tres anys que té un perfil a TikTok, admet que abans de créixer dins la plataforma llegia tots els comentaris i havia dedicat algun vídeo a respondre els negatius.

El creador de continguts Àlex Tous

El creador de continguts Àlex Tous

«Parlo català, parlo espanyol, parlo anglès... però he decidit parlar català a la meva pàgina. Si no t’agrada, no miris el vídeo», ha hagut de repetir més d’una vegada el jove.

@alextouspont La millor samarreta del mom i punt. Messi T'ESTIMO❤️‍🔥 #msn #torna #siusplau #testimo ♬ sonido original - Alex Tous

Aquest reclam per canviar d’idioma s’estén a totes les xarxes socials. A banda de ser l’estrella del canal de YouTube del seu fill, Papa Giorgio té un perfil de Twitter on diàriament interactua amb alguns dels seus 197.000 seguidors. Normalment ho fa en castellà, però assegura que sempre que els usuaris s’adrecen a ell en català, els respon en la mateixa llengua, malgrat la insistència d’alguns perfils perquè canviï de llengua perquè se l’entengui. «Els dic que el català és una llengua molt bonica i els demano que fiquin el traductor», sentencia.  

L'estat del català a les xarxes

Canviar la configuració de la llengua a xarxes com Facebook i Twitter per traduir publicacions del castellà al català, i viceversa, és possible. No passa el mateix amb Instagram. En aquesta plataforma, el català es troba en desavantatge. Actualment, l’aplicació es pot configurar en 25 llengües, però el català no figura entre les opcions. Segons una enquesta encarregada per la Plataforma per la Llengua a Gesop, 2,5 milions dels usuaris que Instagram té a Catalunya es configurarien l’aplicació en català si existís la possibilitat de fer-ho.

Fins fa poc, TikTok es trobava en la mateixa situació. Ara, la xarxa de vídeos curts ha incorporat el català com a idioma per visualitzar la interfície. També permet afegir subtítols en català als vídeos d’empreses i institucions, però encara no ha habilitat l’opció als comptes privats que fan vídeos en català i que cada dia es troben amb gent que els demana que repeteixin el contingut en una altra llengua perquè no els entenen quan parlen.

El perfil de la manresana Nadine Romero n’és un exemple. La tiktoker, que acostuma a explicar en català anècdotes de caire humorístic del seu dia a dia, ha repetit vídeos, ha creat una versió en castellà, per petició dels seus seguidors. En un d’aquests clips admetia, entre rialles, que li estava costant molt fer el vídeo en castellà «tot i que el parlo habitualment».

@nadineromero3 Responder a @user2906092009 Demanat d’aquesta manera no m’imports gens fer-ho❤️ 1r STORY TIME en castella! ( a mi m’agrada mes en catala😋) #storytime #foryou #fyp #viral #foryoupage #humor #risa ♬ sonido original - nadineromero

«Quan visualitzes un vídeo veus quan una persona està còmoda o no amb la llengua en què parla», explica la guardiolenca Gal·la Castelltort. El contingut que penja a la plataforma està fet íntegrament en català. Per això, de tant en tant, rep comentaris en què la gent la insta a fer vídeos en castellà, ja que «així tindries més visites».  

@kindagalins gràcies a la senyora simpatiquissima del bibliobus tq #catalunya #estiktokat #pertu ♬ original sound - gal·la castelltort

Sobtats per l’ús del català

De la mateixa manera que hi ha comentaris negatius, els creadors de continguts en català de la regió central també se’n troben de sorpresa.

El primer vídeo que va fer en Marc Morte en català a TikTok va arribar als cinc milions de visualitzacions. Ha viscut pràcticament tota la vida a Manresa, però quan genera contingut a les xarxes, assegura que la gent «s’impacta» i es pregunta «com un negre pot parlar tan bé el català». El manresà aprofita aquests comentaris per «treure’n una mica d’humor» i crear nou contingut.

@king_moortte Respuesta a @Victoria🤍 ♬ sonido original - selaking🤴🏾

Shalana Rodríguez també sosté que hi ha qui li crida l’atenció en veure-la parlar en català. «Crec que sorprèn veure una persona amb les meves faccions parlant amb un dialecte de la Catalunya central». Així i tot matisa que els comentaris no l’afecten, ja que «em considero catalana».

@shalanazzz there is there are there was there were 😮‍💨 #català #catalunya #CAT #estiktokat #catala #filologiacatalana #llenguacatalana #friki #fyp #parati ♬ sonido original - shalana

TikTok incorpora l'idioma con a opció lingüística

TikTok va incorporar la setmana passada el català com a llengua de la seva interfície. Així, l’aplicació de vídeos curts donarà als seus usuaris l’opció de poder fer-lo servir com a idioma predeterminat de l’aplicació.

TikTok se suma a Twitter, Facebook i YouTube, que també permeten l’opció d’establir el català com a idioma principal. Aquesta novetat està disponible per a mòbils Android i iPhone. Aquest no és l’únic pas que TikTok ha dut a terme per implementar la llengua a l’aplicació. Concretament, a inicis d’abril va afegir-hi l’opció de subtitular en català els vídeos d’empreses i institucions. Fins ara, la plataforma de vídeos curts requeria subtitular en castellà aquestes peces publicitàries.

«El pas que ha fet TikTok és fonamental, perquè és una de les plataformes de contingut líders i perquè a més és una referència entre una àmplia varietat d’audiències», argumentava llavors el secretari de Política Lingüística, Francesc Xavier Vila.

Amb aquestes novetats, es pretén situar el català «com a llengua mitjana que aspira a tenir una presència normalitzada en tots els àmbits».

stats