Les cerveses no s'han elaborat sempre amb llúpol. Fins fa 500 anys, abans de la massificació per a la producció cervesera de la planta de la família de les cannabàcies, s'utilitzava una barreja de milfulles, donzell i myrica, que atorgava a la beguda més graduació alcohòlica i menys amargor al gust. La barreja s'anomenava gruit. Amb la introducció per decret del llúpol com a base de l'elaboració (després d'una llarga batalla comercial), la cervesa de gruit es va anar perdent en les pàgines de la història de la beguda fermentada. D'uns anys ençà, però, l'antiga (i secreta) recepta medieval ha anat retornant al mercat gràcies a petites indústries familiars, principalment de Bèlgica. I ara arriba a Catalunya de la mà d'un nou distribuïdor, de Castellbell i el Vilar, Gruit Projects SL, un projecte empresarial comandat per Jordi Torras, que es proposa donar a conèixer una nova versió de la beguda més popular.

"Volem recuperar els valors, la història, la tradició d'un estil de fer cervesa", diu Torras, que està introduint lentament a Catalunya la cervesa de gruit de l'especialista Annick de Splenter, última d'una llarga nissaga de mestres cervesers flamencs. De Splenter va reiniciar la producció de cervesa de gruit fa tres anys, en una reintroducció més àmplia de la vella fórmula cervesera que ja està tenint seguidors a Escòcia i els Estats Units, on, tan atents a la fabricació de moda, ja se celebra el "Gruit Day". "Gruit" és, justament, la marca comercial amb què la nova cervesa bagenca arriba al mercat local, i amb què l'empresa de Castellbell pretén arribar també a la resta de la península.

"Les Gruit són ales, cerveses d'alta fermentació, de grau d'alcohol superior, d'aromes i sabors més complerts", diu Jordi Torras. I com a mostra, cinc cerveses diferents: Wit, Blond, Amber, Inferno i Bruin, cinc estils per a paladars que busquen tons de caramel o de castanyes, o una beguda més carbonatada.

Torras, aficionat a la producció casolana de cervesa, es va introduir al negoci de la importació de Gruit mitjançant la seva germana, que havia residit a Bèlgica. "Vaig veure de seguida el potencial del negoci, i vaig treballar tot l'any passat en el projecte".

Gruit s'està donant a conèixer en el que Jordi Torras anomena "Gruit on Tour": petits tastos en locals catalans per introduir un nou gust i, alhora, un nou projecte empresarial. De moment, Torras diu haver distribuït unes 9.000 ampolles d'una cervesa nascuda fa tres anys i elaborada pels mateixos productors de marques com Liefmans, Riva Blanche, Lucifer o Straffe Hendrik.

Gruit, que es comercialitza en ampolles de 33 cl i barrils, ja es pot trobar en alguns establiments de la Catalunya Central. A Manresa, a la Taverna del Gat, a la Taverna dels Predicadors o al Setè Cel, on es poden adquirir estoigs de les cinc noves cerveses de Gruit.