La proliferació d'aplicacions mòbils i portals web que posen en contacte particulars per compartir vehicle privat, com Uber o Blablacar, ha posat en peu de guerra els taxistes de Barcelona, que aquesta setmana van fer una vaga de 24 hores. Els professionals del taxi de la Catalunya Central, tot i que asseguren que, de moment, és una problemàtica que no els perjudica, també s'hi mostren totalment contraris, perquè consideren aquests serveis i negocis "competència deslleial".

Segons el President de l'Associació Comarcal de Taxistes del Bages, Marcel·lí Claret, entenen que "els temps canvien" però que l'eclosió d'aquestes aplicacions són un perjudici per al sector. "Nosaltres estem pagant els nostres impostos i la targeta de transport, en canvi, aquesta gent no paga res", assegura Claret, que afegeix que "entenem que a nivell d'usuari és un benefici, però això no es pot permetre. Si aquesta gent pagués impostos no podrien cobrar els viatges a un preu tan barat". El president de l'associació bagenca afirma que hi ha certa inquietud en el sector però que, per ara, "a nivell de comarca no ens perjudica com ho fa a Barcelona, però ens solidaritzem amb ells perquè hem d'anar tots units". Sí que reconeix, però, que "potser s'han precipitat a l'hora de fer vaga i abans calia fer més gestions amb l'administració, perquè d'aquesta manera els que hi surten perdent són els usuaris".

Amb més indignació s'expressa el president de Taxis Manresa, Manel Carrillo, que assegura que l'aplicació d'Uber "és il·legal". "Una cosa són els avenços tecnològics i l'altra cosa és arruïnar un sector", assegura. D'altra banda, Carrillo fa notar que els taxistes de Manresa ja ofereixen els serveis tecnològics que proposa Uber però, a diferencia d'ells, ho fan pagant impostos.

Manca de seguretat

Un altre element a tenir en compte és la seguretat dels viatgers que es desplacen amb aquestes aplicacions. Segons Carrillo, la seguretat dels usuaris de l'aplicació Uber "és nul·la". Una opinió que també comparteix el secretari de Ràdio Taxi Manresa, Francesc Martínez, que considera que "la seguretat i la qualitat" que un viatger pot tenir en un taxi professional no te la poden donar aquestes plataformes de transport en què els conductors no tenen cap llicència per al transport de persones. Martínez també comparteix l'opinió que, per ara, no és una amenaça per als taxistes de la zona però que, en el futur, aquest tipus d'aplicacions "poden ser molt perjudicials per al sector".