La família Agnelli i altres inversors van segellar ahir a Torí la fi de Fiat com a companyia italiana després de la fusió amb Chrysler. El nou grup, (Fiat Chrysler Automobiles NV), impulsat per l'executiu, l'italo-canadenc Sergio Marchionne, es constituirà sota la llei holandesa, tindrà la seva seu al Regne Unit i cotitzarà a la Borsa de Valors de Nova York.

"Marchionne no vol abandonar Itàlia; vol que FCA i ell mateix siguin actors mundials, i el centre de gravetat de FCA ha de resituar-se per poder fer-ho", explica Erik Gordon, professor de l'Escola de Negocis Stephen M. Ross de la Universitat de Michigan. "És una mica trist per a Itàlia". L'estructura cosmopolita de la nova entitat reflecteix que aquest sector industrial s'allunya dels campions nacionals com Fiat, que, durant dècades, es va enorgullir de la seva herència italiana i torinesa. En combinar els recursos amb la companyia nord-americana, l'empresa abans coneguda com Fabbrica Italiana di Automobili Torino pot competir millor amb pesos pesants com General Motors, Volkswagen, i Toyota, va dir el màxim responsable executiu. Fa una dècada va flirtejar amb la fallida, i va demostrar que centrar-se a Itàlia era insostenible. "Marchionne necessita els focus de Wall Street", on Fiat Chrysler planeja situar la seva cotització primària per a intervinguts d'octubre, va dir Vincenzo Longo, estratega d'inversions de IG Group a Milà. Allà hi ha més oportunitats que en un "lloc perifèric, que és en el que s'ha convertit el mercat italià".

Travada per reformes insuficients, l'economia italiana està estancada des de fa catorze anys i es va contreure deu dels últims onze trimestres. La taxa d'atur està a prop del seu rècord històric, fet que ha obligat milers d'italians a marxar del país a la recerca d'un futur millor. El mateix val per a Fiat. L'enduriment de la normativa exigeix grans volums de venda per finançar el desenvolupament de motors més nets i expandir-se en mercats de creixement com la Xina i l'Índia. Apuntalada per la fusió, Fiat planeja invertir 55.000 milions d'euros en els propers cinc anys per augmentar les entregues el 61%, a 7 milions d'automòbils. Fiat té poques opcions com a companyia independent. Les divisions nord-americanes, que no existien abans que Fiat prengués el control de Chrysler fa cinc anys, van representar el 62% dels guanys operatius del grup el segon trimestre. Les divisions europees del fabricant, abans el seu nucli central, van perdre 6 milions d'euros.