El ministre d'Indústria, Energia i Turisme, José Manuel Soria, va anunciar ahir que el govern espanyol aprovarà un nou pla PIVE per incentivar la compra de vehicles, que estarà dotat amb 225 milions d'euros. En una entrevista a Catalunya Ràdio, el ministre va explicar que el Consell de Ministres aprovarà aquesta mesura aquest divendres o el de la setmana que ve. "Tindrem un vuitè pla PIVE, l'últim d'aquesta legislatura, però serà el més ampli, de 225 milions", va explicar Soria, que d'aquesta manera respon a les demandes del sector automobilístic espanyol, que reclamava un nou pla d'ajudes a la compra de cotxes per evitar la caiguda de les vendes.

Els concessionaris espanyols van crear 5.700 nous llocs de treball el 2014, de manera que la lantilla total va ascendir a 137.000 persones, gràcies als plans governamentals Pive i Pima Aire, que també van possibilitar que la facturació creixés en l'exercici el 4,4 % respecte a un any abans.

Les dades les va facilitar ahir el president de la Federació d'Associacions de Concessionaris de l'Automoció (FACONAUTO), Jaume Roura, en el seu discurs durant el 24è Congrés Nacional de la Distribució de l'Automoció, que se celebra a Barcelona fins avui.

Segons va explicar, el 90 % dels empleats del sector tenen contractes indefinits i aporten estabilitat a l'economia del país. El 2007 hi havia 180.202 persones treballant directament per als concessionaris, que es van reduir a 160.070 el 2008, a 149.897 el 2009, a 145.581 el 2010, a 135.784 el 2011 i a 130.409 el 2012. El 2013 es va trencar la tendència baixista i la plantilla global va créixer de 903, fins a 131.313.

Dels plans d'ajuda Pive i Pima Aire, Roura va destacar que han permès el repunt de les vendes de vehicles, especialment durant l'últim any, cosa que ha portat els concessionaris a contractar el doble dels treballadors previstos per a aquest exercici. Aquesta tendència s'ha intensificat en els primers mesos del 2015, va precisar el president de Faconauto, que va dir que la facturació el 2014 dels establiments de venda de vehicles va ser de 25.445 milions d'euros, el 4,4 % més en taxa interanual. La rendibilitat el 2007 va ser de 41.957 milions d'euros i no ha parat de caure fins al 2013, en què es va situar en 24.458 milions.

Els 25.545 milions d'euros del 2014 han suposat una rendibilitat mitjana dels concessionaris sobre la facturació del 0,9 % el 2014, fet que suposa la primera dada positiva en els últims tres anys, va subratllar Roura.

També el president de la patronal va instar el sector a no cometre els mateixos errors del passat i a les marques a fer el que calgui per impulsar la rendibilitat dels concessionaris. "No es pot repetir l'error de tenir els concessionaris donant pèrdues i mantenint costoses i pesades estructures que ens impedeixen adaptar-nos als canvis i que, com s'ha vist en aquesta última crisi, dóna com a resultat el tancament d'empreses i més atur", va advertir. El nombre de concessionaris el 2014 va ser de 4.152, dels quals 2.232 eren independents, 110 filials i 1.810, de la xarxa secundària. Un any abans eren 4.482, enfront dels 6.817 del 2007 i els 6.511 del 2010. Els concessionaris inverteixen cada any tres milions en instal·lacions i obra social.

Jaume Roura va reiterar davant el secretari d'Estat d'Economia, Jaime García-Legaz, la necessitat que s'aprovi de forma immediata la vuitena edició del Pla Pive perquè la recuperació del sector pugui ser sostinguda i es tanqui el 2015 amb una mica més d'un milió d'unitats, que el 2016 serien 1,1 milions, i 1,3 milions el 2020. "El necessitem per a aquest any i per al que ve fins que s'arribi a 1,2 milions de vehicles", va afirmar.

De les vendes de cotxes usats va indicar que el 2015 arribaran a 1,8 milions d'operacions, cosa que deixarà la ràtio amb el vehicle nou en una proporció 1,8 a 1, allunyat de la xifra més baixa de la crisi, quan el vehicle de segona mà era l'opció preferida.

Roura també va expressar la seva preocupació per la postvenda, un sector en el qual els concessionaris reparen més de 15 milions de vehicles a Espanya. Cal deixar de banda un model "obsolet", reciclar-lo i aprofitar les noves tecnologies per estar més a prop dels clients i adaptar-se a les seves necessitats, va demanar.