BBVA, Catalunya Caixa i Expansión van omplir aquest dimarts a la tarda la Sala Petita del Kursaal de Manresa amb una jornada sobre "La digitalització. Una oportunitat per créixer", que va reunir diversos professionals en serveis i empreses digitals per explicar com les noves tecnologies estan canviant la indústria i el món des negocis. La trobada va aplegar una cinquantena de representants d'empreses del territori, a més d'empleats de les dues entitats financeres convocants.

La trobada, que van presentar Xavier Queralt, conseller delegat de Catalunya Caixa i Martí Saballs, director adjunt d'Expansión i que va tenir una ponència inicial a càrrec de Javier Batanero, codirector del master en Digital Business de l'Esic, va permetre escoltar, en una taula rodona, les intervencions de Josep Maria Bosch, conseller-director general de Tous; Pere Sallent, director general de 2011 Cines Llobregat; Carlos Moure, CEO i fundador de Kairos Digital Solutions, i Oscar Fuente, fundador i director general d'IEBS.

Totes les intervencions van coincidir a animar les empreses a fer el pas cap a la digilització, una revolució inevitable que ja ha ocupat un lloc en les vides quotidianes de les persones però que encara hi ha empreses que no afronten. Segons els ponents, el nou marc digital és una oportunitat de negoci, però també una opció per garantir la supervivència tant dels petits negocis familiars com de les aventures emprenedores o de les grans empreses.

Xavier Queralt, que amb actes com aquest va assegurar que BBVA i CX (que el setembre fusionaran els seus processos interns) recullen el testimoni d'activitats per al territori de l'extinta Caixa Manresa, va afirmar que el negoci financer és "la punta de llança de la digitalització", la qual va definir com "la gran palanca transformadora".

Javier Batanero va insistir en el lema implícit de la jornada: que el nou entorn digital és el marc en què s'han de desenvolupar els processos d'innovació, transformació i recerca de cocreació de valor. I és que aquest concepte, la integració del client en la generació del negoci en l'era digital, va ser un dels denominadors comuns de la taula rodona posterior. Josep Maria Bosch va recordar l'evolució del negoci a Internet de Tous (el 2015 va representar el 3% de les seves vendes, el doble que un any abans) i va insistir en el valor de l'automatització del servei per "guanyar eficiència".

Moure va afirmar que són els clients els que fan digitals les empreses i va assegurar que el moment que vivim només és "la punta de l'iceberg de la quarta revolució industrial". Pere Sallent, responsable dels innovadors cinemes Full de Cornellà, va explicar la transformació de les seves sales, que busquen que l'experiència al cinema sigui "immersiva", amb un "canvi de l'arquitectura de la sal", que implica tant les pantalles corbades i inclinades damunt el pati de butaques com un so embolcallant.

Fuente, per la seva banda, representant d'una escola de negoci on-line que va definir com "la primera escola nativa digital", va qüestionar si l'educació ha evolucionat d'acord amb el nou entorn digital. "Els nois quan entren a l'aula viatgen al passat", va afirmar. En el seu model d'escola, va explicar, "tot gira a l'entorn de l'usuari i del seu aprenentatge", ja que, va dir, "amb internet a l'abast, el coneixement no és tan important com l'aprenentatge".

Va cloure la jornada Íñigo de Basterrechea, director de negoci a Catalunya de BBVA Banca d'Empreses i Corporacions, que va deixar alguns lemes finals, com "posin una start-up a la seva vida, i va recordar que passem sis hores diàries enganxats al mòbil.