Mòbils amb pantalles que dominen tot el frontal, càmeres duals, sistemes de reconeixement de l'iris i fabricats amb materials poc usuals, com la ceràmica, són algunes de les tendències que es veuran a Barcelona a partir de dilluns i fins dijous vinent al Mobile World Congress (MWC) 2017.

A més de mòbils, que n'hi haurà, i molts, el MWC mostrarà les últimes novetats en dispositius portables i en l'anomenat Internet de les Coses (IoT), amb els cotxes connectats com a protagonistes, i abordarà un any més el desplegament de la tecnologia 5G.

A pesar de l'anunci de Samsung d'endarrerir el llançament del seu nou dispositiu insígnia Galaxy S8 després dels problemes experimentats amb les bateries del Galaxy Note 7, el Mobile serà l'escenari elegit per altres grans fabricants, com Huawei, Lenovo-Motorola, LG, Nokia, HTC i Sony, per mostrar al món els seus mòbils estrella. Segons els experts, la gran tendència cap a la qual els fabricants orienten els seus nous dissenys passa per pantalles sense pràcticament frontisses en les quals la informació recobreix completament -o gairebé- el frontal del dispositiu.

Actualment, marques com Xiaomi i Honor ja tenen terminals d'aquest tipus, però companyies com LG, Apple, Meizu i Sony podrien estar preparant terminals en què es maximitza el percentatge de l'anvers dedicat a pantalla, sosté Carles Garrigues, professor dels Estudis d'Informàtica, Multimèdia i Telecomunicació de la Universitat Oberta de Catalunya.

Un altre dels aspectes que els analistes esperen veure en el Mobile seran pantalles amb resolució 4K i també corbades, així com amb càmera doble amb funcionalitats diferents, especialment en els mòbils de gamma alta. Així, per exemple, HTC, Lenovo i Xiaomi han utilitzat la càmera posterior com una manera d'obtenir fotografies amb un desenfocament graduable del segon pla; LG ha incorporat lents de gran angular en una de les dues càmeres i Huawei ha introduït millores en la lluminositat, explica Garrigues.

Després del lector d'empremtes, una altra de les innovacions que es veurà a la fira serà el sistema de reconeixement de l'iris, que representa un pas més en la seguretat d'accés al mòbil, i l'ús de materials poc convencionals fins ara en el sector, com la ceràmica o el vidre, en la fabricació de terminals. L'expert de la UOC destaca que els avantatges de la ceràmica són múltiples, com la resistència a les ratllades, el seu tacte o la facilitat per amagar l'antena en el dispositiu, ja que aquesta no interfereix en el senyal, encara que els seus alts costos de producció fan que encara sigui un material reservat per a models molt exclusius.

Una altra de les tendències de l'MWC 2017 serà el creixement de la realitat virtual i el contingut de 360 graus. Alguns analistes com Ben Wood, de CCS Insight, anticipen l'arribada del nou selfie: el surrondie, una autofoto que no només capta els protagonistes, sinó tot l'entorn on s'ha realitzat la fotografia. En aquest sentit, Wood preveu el llançament d'algun telèfon intel·ligent amb càmera 360 graus durant l'any 2017.

En l'apartat de dispositius portables també s'esperen anuncis importants, com el llançament de la plataforma Android Wear 2.0 de Google, el nou rellotge intel·ligent de ZTE, Quartz, i altres novetats de Huawei i LG.

Igual que el 2016, una de les temàtiques que centrarà moltes de les ponències i taules rodones del Mobile serà la tecnologia 5G, malgrat que el seu desplegament definitiu sembla que no es durà a terme abans del 2020 pels elevats costos i el recorregut que encara tenen les xarxes 4G. Precisament per això, segons la consultora CCS Insight, el protagonisme aquest any pot ser per al gigabit LTE, en el qual molts operadors veuen una oportunitat per ampliar el rendiment de les seves inversions en les xarxes 4G.

El gigabit LTE -no confongueu amb un gigabyte- suposa una millora en el rendiment de les actuals xarxes mòbils i permet augmentar considerablement les velocitats de connexió dels dispositius mòbils.

L'Internet de les Coses (IoT) també tindrà el seu espai a l'MWC, on mostraran els seus avenços empreses de sectors tan diversos com l'automoció, la banca, la salut, l'agricultura i la construcció.

En aquest àmbit, els cotxes connectats seran els clars protagonistes i marques com Ford, BMW, Seat, Mercedes i Volkswagen presentaran els seus últims avenços tant en sistemes de gestió de mobilitat com en interacció dels vehicles amb el seu entorn i conducció autònoma.