Es busca enginyer amb especialitat mecànica per incorporar-se al departament de la indústria A.

Es busca tècnic sense experiència per al departament de R+D de l'empresa B.

Es busca estudiant d'enginyeria per donar suport al despatx d'arquitectura C.

Es busca estudiant de batxillerat per entrar a la carrera d'enginyeria D.

"Com? Ho he llegit bé?", et deus preguntar. Sí, també fan falta estudiants de batxillerat per fer una carrera tècnica com la d'enginyeria, ja que no és demanada. Sí que ho és per les indústries, evidentment, que cada vegada més busquen a la sortida de les universitats els tècnics que els ajudaran a donar un valor afegit als seus productes.

Bàsicament, la manca d'alumnes és deguda a que se la suposa una carrera complicada. Però quan ha estat difícil entendre el perquè de les coses? Els estudis d'enginyeria són, per sobre de tot, pràctics, en el més ampli sentit de la paraula: per la seva ràpida i necessària aplicació, per la facilitat de demostrar mitjançant experimentació el que s'està aprenent... Ara que l'ensenyament per projectes està a l'ordre del dia seria convenient adonar-nos en que els estudis d'enginyeria ja fa anys que treballen per projectes, no fidelment al que indica aquesta (ja no tant) nova corrent pedagògica, però si cercant l'aprenentatge total de l'enginyer aplicant el global de la ciència a una tecnologia concreta, tractant-se d'un aprenentatge multidisciplinar.

Els futurs universitaris han de triar els seus estudis aviat. Ells triaran el seu futur, i també triaran el nostre. Professionals de tots els sectors són necessaris a tot arreu, però sense un equilibri entre tots, la nostra societat es veuria ressentida. No hi haurà gran feina a fer amb els joves universitaris del curs que ve, però si amb els nens i nenes, nois i noies, que encuriosits busquen el perquè de tot plegat.

Entre tots, fem-ho fàcil, perquè ho és.