El govern alemany i la indústria automobilística alemanya van arribar ahir a un acord amb el qual busquen recuperar la confiança dels ciutadans en el sector, afectada pels escàndols de manipulació de les dades d'emissions per part d'alguns fabricants.

L'acord -aconseguit en una reunió que ha estat batejada com la «cimera del dièsel»- preveu que prop de cinc milions de cotxes alemanys amb motor dièsel rebin un nou programari per reduir les emissions. «Els resultats encara no són suficients, però és un primer pas important perquè redueix les emissions», va dir la ministra alemanya de Medi Ambient, Barbara Hendricks. Tant Hendricks com el seu col·lega de Transport, Alexander Dobrindt, van expressar la seva esperança que la reunió d'ahir fos el començament d'una nova cultura de la responsabilitat en la indústria automobilística. Hendricks també va celebrar que hagi quedat descartada la idea que les millores havien de ser finançades per l'Estat. «Qui cregui en l'economia de mercat no pot fer servir diners dels contribuents per compensar errors empresarials», va dir.

Segons Dobrindt, la reunió tenia com a objectius recuperar la confiança en el sector, aconseguir una reducció de les emissions i prendre mesures que evitin possibles prohibicions de circular a les ciutats. «Les prohibicions només es poden evitar amb una reducció clara de les emissions», va destacar el ministre.

Els vehicles que seran sotmesos a canvis en el programari són de les classes Euro5 i Euro 6, i l'objectiu és aconseguir una reducció de les emissions d'òxid de nitrogen d'entre el 25 i el 30 per cent.

D'acord amb l'Associació de la Indústria Automobilística Alemanya (VDA), amb aquesta mesura s'aconsegueix una reducció d'emissions igual a la que s'aconseguiria amb limitacions a la circulació de vehicles amb motor dièsel. Les millores seran ofertes per BMW, Daimler, Opel i Volkswagen, i no tindran cost per als usuaris. Segons la VDA, a més, no afectaran la potència del motor ni n'escurçaran la vida útil. A part, BMW oferirà una prima de fins a 2.000 euros a propietaris de vehicles de classe Euro4 i més vells, sota la condició que comprin un cotxe electrònic i3, un híbrid o un dièsel del tipus Euro6.

Després de la trobada, el grup automobilístic Volkswagen, que té les marques VW, Audi, Seat, Porsche i Skoda, va anunciar que vol actualitzar, de forma gratuïta, el programari en 4 milions de vehicles amb motor dièsel a Alemanya, un milió i mig més dels que havia de fer inicialment.

La discussió sobre el dièsel va sorgir a Alemanya després que esclatés l'escàndol de la manipulació de dades d'emissions per part de Volkswagen, als Estats Units. Posteriorment, es va detectar que amb els vehicles d'altres fabricants també hi havia discrepàncies entre les emissions que es produïen en controls i les que realment es generaven en el trànsit diari. Això va portar a un debat sobre les prohibicions de circulació en algunes ciutats i a les millores que han de ser dutes a terme en els vehicles. No obstant això, els crítics del sector de l'automòbil sostenen que un nou programari no és suficient i que haurien de fer-se millores en el motor. La primera mesura té un cost de 100 euros per cotxe, aproximadament, i el de la segona -les millores en el motor- podria elevar-se fins als 1.500 euros.