Deia Víctor Hugo que "el que conduïx i mou al món no són les màquines, sinó les idees". Més recentment Steve Jobs assenyalava que "la innovació és el que distingix al líder dels seus seguidors" Fidels a estos plantejaments, les grans empreses espanyoles han emprès un camí sense tornada en què el R+D és el vehicle de creixement i única via per a diferenciar-se de la resta i marcar la pauta de futur.

En un país on més del 99% del teixit empresarial ho conformen pimes, és fonamental l'exemple que oferixen les grans corporacions. I en entre estes, noms com a Telefónica, Amadeus, Indra, Grifols, Acciona, Iberdrola, Almirall i Repsol, compartixen la distinció de figurar entre les 1000 companyies que més invertixen en innovació a tot el món. Les huit en conjunt van invertir 3.300 milions de dòlars en R+D en 2015, segons un informe de la consultora PwC.

Si mirem més enllà de les nostres fronteres veiem que Alemanya situa 46 empreses entre les 1.000 primeres del món amb una inversió conjunta de 59.600 milions; França, 44, amb 35.300 milions; Regne Unit, 39 i 26.800 milions; i Suïssa, 24 i 30.500 milions.

Mayor inversió en R+D

L'ombra d'Europa és allargada i les dades revelen que el nostre país va ressagat en este terreny crucial. Segons l'últim informe anual de la Fundació Cotec hem de celebrar que el gasto total en R+D va créixer en Espanya en 2015 (un 2,74% fins als 13.172 milions d'euros) per primera vegada des de l'inici de la crisi en 2008. Tanmateix, este increment va ser menor que la taxa de creixement del PIB (del 3,2%). Mentre el conjunt de la UE invertix hui un 25% més en R+D que abans de la crisi, Espanya invertix un 10% menys.

Esta situació no desmereix, tanmateix, els esforços que moltes companyies espanyoles estan realitzant per a recobrar el pols en R+D i maximitzar el potencial de creixement d'una economia basada en el coneixement. Així, destaca l'aposta per la digitalització de grans entitats financeres, com el Banco Santander o el BBVA; importants innovacions en la indústria energètica de mà d'Iberdrola, Cepsa, Repsol o Endesa; en l'apartat retail amb Inditex o Mercadona; i en el camp de les telecomunicacions, amb Telefónica al capdavant. Precisament Telefónica lidera el rànquing de les empreses espanyoles i és la tercera companyia del seu sector que més invertix en R+D en el món, després dels gegants Nippon i AT&T.

El valor de la Marca Espanya

En les últimes dos dècades, el nostre país ha aconseguit situar-se com a referent mundial en camps com la generació d'energies netes, biologia molecular, agrobiotecnología, bioquímica, medicina o tecnologia aeroespacial i la 'Marca Espanya', eixe terme que al·ludix a la identitat o imatge de les empreses 'Made in Spain' ha sigut taxada en 1,2 bilions d'euros (un 46% més que l'any passat), segons l'informe Nations Brands 2017 de Brand Finance, reconeguda consultora de valoració de marques. Espanya i les seues empreses ocuparien així el dècim segon lloc mundialment del rànquing de les nacions més valuoses.

Per a llançar esta xifra, Brand Finance computa des dels nivells d'inversió fins a les previsions de vendes en els pròxims cinc anys de les grans marques espanyoles, en un marc en què situa Santander, Zara, Movistar, BBVA i Iberdrola com el quintet d'ensenyes més valuoses d'Espanya. Al costat d'esteos elements, analitza la maduresa del mercat empresarial i del mercat legal, la qualificació dels treballadors o la qualitat de vida.

En este context es mira amb atenció cap a Catalunya, el valor específic de la marca catalana i el probable impacte negatiu que tinga tot el procés independentista. "El PIB de Catalunya representa el 19% de l'economia espanyola i la seua marca pot estimar-se entorn del 9,5% del total espanyol, és a dir, 117.000 milions de dòlars",

apunten els experts de Brand Finance.

Espanya amb les energies renovables

Des del Ministeri d'Assumptes estrangers i Cooperació, del que depén el projecte Marca Espanya, es destaca que el nostre país és líder en el sector de les energies renovables pel desenvolupament aconseguit per les seues tecnologies i per l'enorme esforç en R+D+i que suporta el seu teixit industrial. Destaquen, per exemple, l'empresa Red Elèctrica amb el seu Centre de Control d'Energies Renovables (CECRE), únic en el món i Acciona Energía, que compta amb el major centre de control d'instal·lacions d'energia renovable del món, des del qual gestiona més de 9.000 MW corresponents a parcs eòlics, instal·lacions hidroelèctriques, centrals fotovoltaiques i termosolares i plantes de biomassa distribuïts pels cinc continents.

L'espanyola Abengoa Bioenergía és una de les majors productores de bioetanol a escala global i l'única en el món amb presència en els tres principals mercats d'este sector (EE.UU, UE i el Brasil). En la producció de biodièsel destaquen firmes com Bio-Oils, Acciona o Infinita Renovables. En el sector de la biomassa, Espanya ocupa el sisé lloc per producció d'energia primària en la Unió Europea i té experiència tecnològica i industrial en la majoria dels subsectores que componen esta àrea. El nostre país és a més el tercer país en la UE en potència hidroelèctrica instal·lada (17.563 MW) i compta amb empreses per a la fabricació dels béns d'equip d'estes centrals. Iberdrola és una de les principals companyies del món en generació hidroelèctrica, amb més de 10.000 MW instal·lats en Espanya, el Brasil, Regne Unit i els Estats Units.

Innovació en electricitat, gas i petroli

Empreses espanyoles ocupen llocs de lideratge en els sectors de l'electricitat i el gas. Mentre Iberdrola és una de les majors companyies elèctriques del món, Endesa controla el major grup elèctric privat de Llatinoamèrica a través d'Enersis i és un referent en el desenvolupament del cotxe elèctric. Dins del sector del gas, Acciona ha construït la primera terminal de gas 'offshore' instal·lada en el món, el Calaix Adriatic Terminal Gas Natural Liquat per a la Costa de l'Adriático.

A pesar que Espanya no és un país amb producció de cru de petroli, destaca com una de les potències en la matèria gràcies a l'esforç en investigació d'empreses com a Repsol, que és una de les deu petrolieres privades més grans del món. Una altra empresa espanyola, Cepsa, és líder mundial de producció de LAB, matèria primera per a detergents.

Infraestructures avançades

En l'apartat d'infraestructures, diferents empreses espanyoles han invertit grans esforços i pressupostos a investigació tecnològica. Il primer operador mundial en el sector de les concessions d'autopistes és la firma espanyola Abertis, que gestiona més de 7.500 quilòmetres d'autopistes en el món. Adif i la xarxa ferroviària d'alta velocitat del nostre país compta amb el reconeixement mundial i les companyies espanyoles són referents en la construcció i gestió de les infraestructures ferroviàries i participen en els projectes més destacats internacionalment.

Gestió de transport

Un total de 3.000 instal·lacions de gestió de trànsit aeri en més de 140 països empren la tecnologia de la firma espanyola Indra i Espanya també ocupa llocs de lideratge en sectors que impliquen una gran capacitat d'innovació com són els de l'aeronàutica i de l'espai. La mitat dels avions comercials en el món incorpora tecnologia espanyola i la indústria aeronàutica espanyola ocupa el cinqué lloc en l'àmbit europeu en termes de facturació, amb una elevada intensitat en R+D+i, a través del grup europeu aeroespacial i defensa EADS. A més, Espanya és la setena potència en fabricació de satèl·lits i la firma espanyola GMV és el primer proveïdor independent del món de Sistemes de Control en Terra per a operadors de satèl·lits comercials de telecomunicacions.

Aena és l'organització aeroportuària líder en passatgers, amb 194 milions de viatgers registrats en 2012 i la companyia espanyola Iberia és el primer transportista aeri entre Europa i Amèrica Llatina, el tercer d'Europa i el sisé del món per facturació.

Líderes en el sector de les telecomunicacions i en salut

Si bé Telefónica és el cap visible quant a solucions tecnològiques avançades es referix, hi ha altres empreses espanyoles que cal ressenyar: Amadeus és la primera firma europea per volum d'inversió en R+D en el sector de viatges i turisme; el Grup Zed és capdavanter en el desenvolupament i distribució de continguts mòbils; Softonic és el portal de descàrregues de programari més important del món; i Panda Security, una de les deu empreses líders en programari i protecció informàtica.

La R+D+i té una importància cabdal en el camp de les tecnologies per a la salut i la indústria farmacèutica. Espanya ja està a l'avantguarda de la recepta electrònica i la història mèdica digital i, a més destaca l'esforç en innovació i els grans avanços d'empreses biotecnològiques i farmacèutiques com Grifols, Pharmamar i Biotik.

I al costat de les tecnologies d'avantguarda, sectors tradicionals com l'automoció on les empreses del nostre país han apostat per la inversió en R+D per a incrementar la seua competitivitat i situar Espanya com el segon fabricadors de vehicles d'Europa. Marques històriques com a Seat (nascuda en 1950) seguixen hui en dia sent un referent en este camp.

Este mapa de la innovació en Espanya deixa, per tant, llums i ombres. Les dades mostren que és necessari invertir més per a recuperar el temps perdut amb la crisi i posar-nos al nivell dels nostres veïns europeus. Però la bona salut de la Marca Espanya i el valor de les nostres marques evidencien que en Espanya sí s'innova i es fa de manera òptima. Citant de nou a Steve Jobs, "la innovació no té a veure tant amb quants dòlars en R+D tens [?] Se tracta de les persones que tens, com dirigixes i quant aconseguixes". En la innovació ens juguem el futur. No hi ha una altra ruta alternativa cap a la prosperitat.