El 83% de les empreses catalanes està portant a terme accions per a la transformació digital, i en més de la meitat dels casos (50,7%) aquesta aposta ja s'està traduint en un increment de la productivitat, segons un estudi elaborat per la Universitat de Barcelona amb la col·laboració d'EY, i que analitza el grau de resiliència del teixit empresarial català.

L'estudi, en el qual han participat 350 directius d'una mostra representativa del teixit empresarial català, aborda el nivell de transformació digital de les empreses com una eina indispensable per assumir el canvi de paradigma econòmic i com a palanca clau per impulsar la competitivitat.

En aquest sentit, l'estudi posa de manifest que les empreses que han nascut digitals o que es troben en processos de transformació digital tenen una capacitat d'adaptar-se a canvis a l'entorn superior, fins a 22 punts respecte a la qual presenten les companyies no digitalitzades.

Per sectors, la digitalització està més avançada entre aquelles empreses que desenvolupen activitats intensives en coneixement, com els serveis professionals, la banca i les assegurances, i també en companyies menys intensives en coneixement, com les companyies de consum.

La majoria de companyies han començat a introduir components propis de la transformació digital en la prestació de serveis per millorar l'experiència del client (69%) i en l'optimització de la seva cadena de subministrament (61,8%), mentre que en la gestió del talent i en la gestió del risc està menys estesa. A més, el 41% de les companyies tenen presència internacional i el 10% assegura que més de la meitat dels seus ingressos prové ja de mercats estrangers, alhora que el 31,4% de les empreses de menys de cinc anys ja realitza operacions internacionals.

L'estudi, titulat «Business Insights, Resiliència Empresarial i Transformació Digital», també revela que el 58,7% de les empreses catalanes està realitzant activitats relacionades amb la innovació. La majoria d'elles tendeixen a innovar tant en productes com en processos, encara que entre les empreses més petites i joves la innovació sol centrar-se en el desenvolupament de nous productes.