La marca solsonina de roba esportiva Pentex va néixer la dècada dels anys 70, però la relació de la família propietària amb el tèxtil ve de molt abans, de quan la mare de Jaume Cardona, que és actualment gerent de la firma de tèxtil esportiu, tenia una botiga a la plaça de Sant Joan de Solsona. A l'establiment de productes tèxtils, diu Cardona, ja feien bates i batins, però va ser als anys 70 quan l'empresa va entrar en el sector de la roba esportiva.

Des dels seus inicis i durant uns 30 anys, segons explica Cardona, la firma Pentex treballava principalment per a altres marques de primer nivell, per a les quals feien les peces de roba esportiva.

Aquesta situació, però, va canviar, i amb la irrupció de fabricants de tercers països, l'empresa solsonina va viure un punt d'inflexió i va decidir apostar per la seva pròpia marca. De fet, Cardona recorda que en aquells moments, la majoria de fabricants nacionals van tancar i n'hi va haver alguns que es van convertir simplement en marques comercials que encarregaven la producció a empreses d'altres països. En el seu cas, però, van apostar per mantenir la seva qualitat i fer peces de roba personalitzades, factor, aquest últim, que els va comportar fer una important inversió a digitalitzar la maquinària, així com també en recursos humans per adaptar-se a les noves exigències del procés de producció.

En completar aquest procés, Cardona explica que actualment, a l'Estat espanyol «la nostra competència és més comercial que industrial».

Per entendre el que fa Pentex, Cardona explica tot el procés. D'entrada, es fa el disseny a la mateixa empresa per tal de poder fer realitat el que el club o escola vol. I tot seguit, mentre en uns grans plòters s'imprimeix el disseny més visual, en un altre espai es fa el tallat de la peça de roba, a la qual després, per un procés tèrmic, s'hi estamparà el disseny que s'ha imprès en el mateix plòter. I un cop fet això, només cal unir les diferents parts de la peça de roba per tenir-la acabada. I és precisament el fet que tot el procés es fa a la mateixa empresa el que li permet tenir una gran rapidesa en la producció. «Tenim tecnologia per fer la producció i vestir un jugador en molt poc temps», remarca Cardona, que remarca que el fet de controlar tot el procés «fa que puguem oferir una qualitat molt diferent».

També explica que l'empresa cobreix tot el mercat estatal i que vesteixen diferents clubs esportius d'elit, com per exemple el Baxi Manresa, el Fuenlabrada, el Bilbao Basket o el Universidad de Ferrol. Tot i això, remarca que fan equipacions per a clubs que practiquen tot tipus d'esports.

Finalment, Cardona, que compta amb els seus fills Albert i Cristina a l'empresa, explica que ara el seu repte és fer «tota la distribució a través de l'e-comerce» i també es plantegen posar al mercat una peça casual i d'aquesta manera anar més enllà del client col·lectiu, com són els clubs i les escoles.