Les matriculacions de vehicles de gasolina a Manresa va superar per primer cop el 2017 la de vehicles de dièsel. Des de l'auge del gasoil a partir dels anys 90, aquest combustible havia acaparat el mercat. Ara, però, arran del dieselgate (l'escàndol de les emissions de fabricants com Volkswagen destapat el 2015) i, sobretot, de les restriccions que han aplicat les grans ciutats com Barcelona per reduir els nivells de contaminació, la tendència s'està capgirant.

Les xifres comencen a fer palès aquest canvi, que coincideix amb la percepció que tenen els concessionaris manresans consultats per Regió7 que la demanda de gasolina ha augmentat en detriment del dièsel (vegeu pàgina 3). Aquesta font d'alimentació ha caigut a nivells mai vistos abans, asseguren. Així doncs, segons dades de la Direcció General de Trànsit (DGT), l'any passat es van matricular 764 turismes dièsel i 774 de gasolina a la capital del Bages. Per primer cop, més gasolina que dièsel. L'any abans, el 2016,909 turismes dièsel i 623 de gasolina.

En percentatges, s'aprecia que el 2017 la caiguda de les matriculacions de gasoil va ser del 16% respecte a l'any anterior, mentre que les de gasolina van créixer prop d'un 20%. La tendència a Manresa va en la línia del que està passant a Catalunya i en altres comunitats autònomes, on s'han començat a aplicar dures restriccions al trànsit per reduir la contaminació (vegeu taula).

«No s'ha explicat prou bé»

En aquesta línia, els concessionaris coincideixen que la protecció del medi ambient i la salut de les persones és fonamental, però consideren que no s'ha explicat prou bé la problemàtica de les emissions del dièsel i que això ha creat una «alarma psicològica» entre la població.

El sector ha notat una davallada notable de les vendes de turismes de gasoil des de final del 2017. «Molts clients arriben al concessionari amb la gasolina ficada entre cella i cella pel que veuen als mitjans de comunicació, sense saber què passa realment. Per començar desconeixen que avui en dia els motors dièsel contaminen molt poc perquè la normativa és molt estricta», expliquen els responsables. Així mateix, treuen ferro a les restriccions impulsades a Barcelona -que ja s'apliquen en episodis d'alta contaminació-, tot i que reconeixen que afecten molta gent de Manresa que treballa a la capital. Alguns critiquen que s'han volgut implementar de pressa i corrents i insisteixen que renovar el parc de vehicles «és un procés llarg».

Més ajudes econòmiques

En aquesta línia els concessionaris manresans consultats per aquest diari opinen que hi ha un factor clau per afavorir el canvi de mentalitat de la gent: les ajudes econòmiques per treure's de sobre el cotxe vell i comprar-ne un de nou, més verd i menys contaminant. «Calen incentius per desballestar els vehicles antics», reclamen. Espanya és un dels països europeus on l'edat mitjana del parc de vehicles -en aquest cas de turismes- és més alta, d'uns 12 anys.

Preguntats per l'evolució de la facturació després que es coneguessin les restriccions a Barcelona, els cinc concessionaris conclouen que l'any passat ja van notar una lleugera disminució de les vendes de turismes dièsel però que ha estat aquest 2018 quan ha canviat realment el mercat. Fins ara, i des dels anys 90, entre un 70 i un 80% dels turismes venuts per les marques eren dièsel, perquè «els motors són més eficients i més econòmics», defensen. Però els de gasolina, que havien quedat en un segon pla, ara han ressorgit.

Preferència per la benzina

«El 90% dels clients que entren per la porta no volen ni sentir a parlar del dièsel», diuen en un dels concessionaris consultats per aquest diari. I és que el gasoil i la benzina estan cada cop més igualats, en preus, en eficiència i en manteniment. «Comprar un turisme de gasolina ja surt a compte si no fas gaires quilòmetres. En canvi, si en fas molts, seguim recomanant el dièsel», assenyalen.

També han crescut notablement les vendes dels híbrids -s'espera que aquesta sigui la tendència del mercat i que el 2022 hi hagi molts més turismes híbrids en circulació- i, en menor mesura, d'elèctrics. Perquè representin un percentatge important de les vendes, apunten els professionals, cal millorar l'autonomia de les bateries i ampliar la xarxa de punts de càrrega. De fet, a Manresa hi ha actualment menys vehicles elèctrics registrats que els que hi havia el 2017 (vegeu Regió7 del 14 de setembre del 2018).