Les oficines d'Acció a l'exterior celebren 30 anys d'ençà de l'obertura de les primeres seus a Tòquio, Nova York, San Francisco, Hong Kong i Milà. En aquest temps, l'agència de promoció econòmica de la Generalitat, que té per objectiu acompanyar les empreses catalanes en els seus processos d'expansió internacional, ha gestionat 20.000 projectes d'internacionalització i s'ha convertit en la porta d'entrada de més de 100 mercats a través de 40 oficines a països d'arreu del món. Els directors de les oficines de Miami i Singapur van explicar que els productes catalans busquen distingir-se per la seva qualitat i que són ben rebuts als mercats internacionals.

El president de la Generalitat, Quim Torra, i la consellera d'Empresa i Coneixement, Àngels Chacón, van participar aquesta setmana en la celebració de l'aniversari al Palau de la Generalitat. En aquests 30 anys, els serveis d'Acció més populars entre les empreses catalanes han estat la recerca de canals de comercialització (és a dir, trobar distribuïdors, socis o clients al país de destí), disposar d'un espai físic a l'oficina per treballar directament a l'exterior i participar en missions empresarials.

Segons càlculs d'Acció, per cada euro públic invertit en les oficines es genera un impacte de 32 euros d'exportacions. Des del 1995, les exportacions catalanes s'han multiplicat per quatre, mentre que la mitjana de les exportacions mundials ho han fet per 3,4 en el mateix període.

L'any passat, el valor de les exportacions catalanes va ser de 70.828,7 milions d'euros, la xifra més alta de la sèrie històrica per setè any consecutiu. En total, exporten més de 46.600 empreses, de les quals 17.091 porten més de quatre anys seguits venent els seus productes a l'exterior.

El director d'Acció a Singapur, Jordi Maluquer de Motes, va destacar la capacitat de l'organisme d'adaptar-se a les necessitats de les companyies i a les particularitats de cada mercat. En el cas de la seva oficina -que cobreix una desena de països del sud-est asiàtic, com Indonèsia, Malàisia i Tailàndia-, va explicar que les empreses catalanes valoren el «servei de porta d'entrada» i el coneixement sobre uns mercats que són «tremendament desconeguts».

Maluquer de Motes va asse-nyalar que la competència comercial a la regió «és ferotge» i que en dues dècades ha passat d'estar controlada pel Japó a estar-ho per la Xina. «Si has d'entrar a lluitar amb ells en els seus punts forts no tens res a fer. L'empresa catalana i, en general, europea el que intenta és situar-se com a producte de qualitat, de més nivell i fer valer la diferència de qualitat, perquè el cost sempre serà més alt que els dels xinesos», explica.

Segons el director de l'oficina d'Acció a Singapur, els productes catalans més populars entre els països del sud-est asiàtic són els béns intermitjos per a la indústria, com maquinària tèxtil, d'envàs i embalatge, i per a plàstic.

Miami, una oportunitat

Paral·lelament, la directora d'Acció a Miami, Conxita Muñoz, va explicar que la principal ciutat de l'estat de Florida permet a les companyies vendre a l'Amèrica Llatina mentre preparen totes les homologacions necessàries per entrar al mercat nord-americà. «L'empresa catalana té molta afinitat i facilitat per començar negocis a Amèrica. I Miami, des de fa temps, s'ha convertit en aquest lloc on sembla que poden tenir un peu als dos continents i pot ser més fàcil per començar», assegura Muñoz. Les oficines d'Acció a Miami ofereixen un espai de cotreball que acull empreses catalanes que volen obrir oficines als EUA. Segons Muñoz, el servei va néixer fruit de la necessitat d'estar «a prop del mercat» després de captar els primers socis i obrir canals de comercialització.