Els partidaris més inflexibles del Brexit al Regne Unit estan fent la seva jugada. Si arriben a nous acords comercials, s'enfrontaran a una prova de gravetat.

Molts dels que intenten expulsar la primera ministra, Theresa May, també estan a favor de tornar a les regles bàsiques de l'Organització Mundial del Comerç, per crear així noves barreres amb Europa, i sostenen que això podria potenciar l'activitat econòmica amb altres països de més ràpid creixement i més llunyans. Això contradiu la teoria de la gravetat del comerç, la qual postula que el nivell de comerç entre dos països és proporcional a la seva mida i proximitat.

La idea és que una duplicació de la distància entre dos països provoca una disminució corresponent del volum de comerç, o sigui, el redueix a la meitat. Segons una investigació de la London School of Economics, la teoria ajuda a explicar per què el Regne Unit té un comerç molt més gran amb Alemanya que amb el Canadà, un país amb qui comparteix més vincles històrics i culturals.

També és la raó, juntament amb la seva actual condició de membre del mercat únic que pretén eliminar totes les barreres, per la qual el Regne Unit va enviar un total de 236.000 milions de lliures esterlines (265.300 milions d'euros) d'exportacions a la UE el 2016. Això es compara amb les vendes de 100.000 milions de lliures (112.000 milions d'euros) als Estats Units, una economia de mida similar a tots els països del bloc junts.

Quant a la nova relació, la gravetat del comerç és un punt de divisió clau entre els economistes que prediuen que al Regne Unit li costarà reemplaçar el seu comerç amb la UE per altres mercats de creixement més ràpid després del Brexit, i el grup més petit que defensa els beneficis de separar-se'n completament.

Desestimar la gravetat

A principi d'aquest any, dos defensors del Brexit, Jacob Rees-Mogg i Boris Johnson -els crítics més destacats dels plans de May- van presentar una investigació d'Economists for Free Trade, una organització contrària a la Unió Europea, que desestima el model de gravetat i sosté que s'han exagerat els riscos.

En una sèrie de tuits publicats dilluns, el legislador del Regne Unit John Redwood va reprendre el tema i va assenyalar que el comerç fora de la UE ve creixent a un ritme més ràpid que dins el bloc.

En l'actualitat, la UE representa gairebé la meitat del comerç britànic, i una investigació de Bloomberg Economics, que utilitza un model de gravetat, va demostrar que signar acords amb EUA, Índia, Xina, Austràlia i Nova Zelanda no serà suficient per compensar les pèrdues econòmiques que provocarà l'abandonament del mercat únic més gran del món.

La teoria de la gravetat s'aplica a l'intercanvi de serveis i al de béns, segons van mostrar les investigacions de Jonathan Eaton i Samuel Kortum, beneficiaris conjuntament del Premi Onassis en Comerç Internacional 2018. Això té conseqüències particulars per al Regne Unit, on els serveis representen aproximadament el 80% de l'economia.

Com que Europa és gran és a prop, la majoria dels economistes argumentarien que, amb el Brexit, el Regne Unit mai obtindrà un millor acord comercial que el que ja té en l'actualitat com a membre de la UE.