El màxim directiu de l'aliança entre Renault, Nissan i Mitsubi-shi, Carlos Ghosn, va ser detingut ahir a Tòquio per les autoritats japoneses per suposades irregularitats fiscals, que també comportaran, de moment, el seu cessament com a president del grup automobilístic nipó.

Ghosn ha estat objecte d'una investigació de la fiscalia de Tòquio després que la seva pròpia empresa conduís una investigació interna i detectés aquestes irregularitats i «males conductes» per part de l'executiu francobrasiler, va informar Nissan en un comunicat. L'empresari, de 64 anys, està considerat com un dels més influents del sector del motor i ha liderat durant anys la llista dels directius més ben pagats del Japó, des que el 2005 va assumir les regnes de l'aliança Renault-Nissan.

La seva detenció es va produir després que les autoritats observessin una possible vulneració de la normativa d'instruments financers i efectuessin una batuda a la seu de l'empresa, a Yokohama (al sud de Tòquio), van dir fonts del cas a l'agència d'informació local Kyodo.

Ghosn hauria deixat de declarar al regulador borsari de Tòquio un total de 5.000 milions de iens (38,7 milions d'euros) dels seus ingressos durant els últims cinc anys, segons van detallar les mateixes fonts.

«La investigació va demostrar que durant molts anys tant Ghosn com Greg Kelly (un altre alt executiu del grup) han vingut comunicant quantitats de compensació (financera) en el seu informe a la Borsa de Tòquio que eren menors a les xifres reals», va assenyalar Nissan en el seu comunicat.

«També en relació amb Ghosn, s'han descobert altres nombrosos actes significatius de males conductes, com la utilització de béns de la companyia per a ús personal», accions en què Kelly també estava presumptament involucrat, segons la nota oficial.

En el comunicat, el fabricant ja va confirmar que Ghosn estava sent investigat per la companyia «des de fa diversos mesos» i va avançar que la direcció del grup Nissan proposarà al Consell d'Administració que «destitueixi sense demora» els dos executius de les seves actuals funcions. Nissan va pagar a Ghosn 1.098 milions de iens (8,52 d'euros) en l'exercici fiscal passat, fet que suposa un salari rècord a l'empresa, segons els comptes anuals anunciats a la junta d'accionistes de la compa-nyia.

L'executiu va veure incrementats els seus emoluments l'any anterior a causa de les seves noves responsabilitats al capdavant de l'aliança, que incloïen dirigir també Mitsubishi Motors, arran de l'adquisició d'aquest fabricant per Nissan.

A l'abril del 2017, l'executiu va abandonar el seu lloc com a conseller delegat (CEO) a Nissan, encara que es va mantenir com a president del segon principal fabricant japonès de vehicles, i com a CEO i president de Renault i de l'aliança Renault-Nissan.

Ghosn va començar a treballar com a cap d'operacions a Nissan el 1999 procedent de la directiva de Renault, i va aconseguir salvar la companyia de la fallida amb un dràstic procés de reestructuració que li va valer el sobrenom de Le Cost Killer (el botxí de els costos).

La seva arribada a Nissan va sacsejar els fonaments del món empresarial nipó en tractar-se d'un dels primers estrangers a dirigir una de les grans companyies nacionals i per aplicar un model de gestió que comportava dràstiques retallades en les despeses i qüestionava principis intocables de la cultura corporativa japonesa. Amb el seu anomenat Pla renaixement, Nissan va passar a negociar de forma molt més agressiva amb els seus proveïdors i a reduir els costos significativament, fet que va permetre el reflotament del fabricant automobilístic nipó i implantar pràctiques més competitives que també van ser adoptades per altres empreses japoneses.