Primer va ser Balears i ara el Regne Unit ha anat un pas més enllà i colpejat més fort. Al juny de 2018 el Parlament Europeu va admetre a tràmit i va acceptar investigar una denúncia de l'associació de consumidors i usuaris de Mallorca, Consubal, contra Ryanair. El motiu, assignar seients separats a famílies, incloses famílies amb menors, si no abonaven el suplement corresponent, quan els menors no poden viatjar sols a la companyia de baix cost irlandesa.

Ara el Regne Unit acusa les aerolínies, especialment a Ryanair, d'utilitzar un algoritme en les reserves i compres de bitllets per separar els usuaris que viatgen junts, llevat que abonin la taxa corresponent, tal com publica el rotatiu britànic The Independent.

La ministra Margot James, titular de Cultura Digital, ha descrit el programari com "un mitjà tan cínic com a explotador per enganyar al ciutadà". I ha confirmat amb contundència: "Algunes aerolínies han establert un algoritme per identificar els passatgers del mateix cognom que viatgen junts. Tenen la temeritat de dividir els viatgers i obligar-los a pagar una taxa si volen realizarunidos el trajecte".

La investigació sobre aquest algoritme és un treball de l'anomenat Centre per l'Ètica de les Dades i de la Innovació del Regne Unit. I ha estat promogut pel Govern de Londres per identicar i abordar les àrees on es necessiten directrius i regulacions més clares sobre com es fan servir les dades dels ciutadans.

Segons explica el diari The Independent, els usuaris de les companyies van començar a notar que se'ls estava separant del seu grup si no pagaven més pels seients assignats al juny de 2017. I normalment s'associava a Ryanair com la companyia que més freqüència executava aquesta pràctica.

No obstant això, la que actualment és l'aerolínia més gran d'Europa no ha admès mai aquesta pràctica, insistint una i altra vegada en què els passatgers que no paguen la taxa per triar un seient tenen una assignació aleatòria.

La denúncia mallorquina

Al gener de 2018 Diario de Mallorca públic que Ryanair va obligar a una mare mallorquina a pagar un suplement de quatre euros per poder ocupar un seient en un vol de la companyia amb la seva filla, de només tres anys.

Es donava la circuntancia afegida que Ryanair no permet el transport dels menors de 16 anys no acompanyats, ni permet tampoc el servei d'acompanyament. Els nens han de viatjar sempre en companyia d'un adult doncs, a diferència d'altres companyies aèries aerolínies.

Separar a famílies, un perill en cas d'evacuació d'emergència

Les autoritats britàniques d'Aviació Civil han investigat l'assignació de seients que realitzen les companyies aèries durant l'últim any. El seu últim informe, publicat a l'octubre de 2018, va concloure que la probabilitat que els passatgers es dividissin si no pagaven per seure junts variava enormement segons les aerolínies.

Una enquesta d'Aviació Civil en què van participar 4.296 persones que havien volat en grup, va descobrir que Ryanair era l'aerolínia que amb més freqüència els separava, en el 35% dels casos. I Flybe i TUI Airways, les companyies que en menys ocasions realitzaven aquesta pràctica, només el 12% dels casos.