El comerç electrònic genera 53 milions de compres per internet l'any a Catalunya de les quals gairebé tres de cada quatre es lliuren a domicili. De mitjana, el comprador en línia fa 17,8 compres en línia cada any que produeixen 2,9 lliuraments a domicili per segon. En un any, els lliuraments a domicili sumen 39 milions de desplaçaments, ja que els usuaris només recullen el 15% de les compres en línia en punts físics de proximitat. Són els resultats d'un estudi encarregat per la Generalitat que ha presentat aquest dimarts la directora general de Comerç, Muntsa Vilalta, que ha fixat l'objectiu d'incrementar fins al 25% en dos anys la recollida de compres en línia en punts físics de proximitat per reduir l'impacte ambiental de les entregues.

Segons l'estudi, 9 milions de desplaçaments a Catalunya (el 23%) són "logística absurda", ja que un 15% de les entregues a domicili són fallides i requereixen una segona visita del repartidor i un 8% dels desplaçaments logístics es fan per la devolució del producte. L'estudi alerta dels efectes mediambientals i en relació a la qualitat de l'aire que generen els desplaçaments del comerç electrònic, ja que el 73% de les compres es lliuren a domicili i un 12% al lloc de treball.

Vilalta ha afirmat que cal que la ciutadania sigui conscient de les "externalitats" de la compra en línia i, per això, cal "facilitar" que hi hagi punts físics de recollida al centre de la ciutat, el que s'anomena 'Click & Collect'. La directora general de Comerç vol aconseguir que de cara al 2020 la meitat dels compradors estigui conscienciats i tots els municipis de Catalunya tinguin almenys un punt de recollida físic de productes.

Per aconseguir-ho, la direcció general de Comerç impulsarà campanyes de sensibilització, en col·laboració amb altres departaments de la Generalitat, i tindrà en compte el foment de la venda sostenible a l'hora d'atorgar ajuts al comerç de cara a l'any que ve. El soci director de la consultora que ha realitzat l'estudi, RBD Consulting Group, Roger Gaspa, ha remarcat que cal actuar ara que el "pastís [del comerç electrònic] és petit i controlable".

64 milions de compres en línia el 2019

Gaspa ha explicat que la quota de mercat del comerç en línia encara és inferior al 10% i el 95% de la despesa es fa en botigues físiques. Tanmateix, l'informe preveu que el sector del comerç electrònic creixi un 20% anual i es facin 8 milions de desplaçaments nous l'any. De cara al 2019, l'estudi vaticina que les compres per internet creixeran en un 21,7% en relació al 2018, fins als 64 milions a Catalunya.

Conscienciació del comprador

Només un de cada tres compradors afirma ser conscient dels efectes mediambientals negatius dels lliuraments a domicili. El segment més conscient és el dels joves i també és major entre les dones. Pel que fa a l'entrega a domicili, és majoritària entre les persones de més de 65 anys i als municipis mitjans. La franja més habitual de rebre les comandes és entre les 9 i les 12 hores i el principal lloc de compra és el portal Amazon amb un 87,6% dels compradors.

El tipus de producte que més es compra per internet és l'equipament de la persona, que inclou productes de moda, seguit de l'oci i la cultura. L'estudi 'Comerç online i mobilitat: orientacions cap a un model sostenible a Catalunya' ha estat elaborat per la consultora RBD Consulting en base a una enquesta en línia a 812 consumidors del Principat feta a l'octubre de 2018.