Mercadona donarà aquest 2019 el seu primer salt a un mercat estranger amb el seu aterratge a Portugal, país que posarà a prova fins a quin punt el model amb el qual l'empresa valenciana ha aconseguit dominar amb puny de ferro el mercat espanyol és exportable.

Malgrat la proximitat geogràfica, el repte en el mercat lusità no està exempt de complexitat, ja que a la posada en marxa d'una nova operativa -instal·lacions, personal, transport, etc.- se sumen les notables diferències de comportament de consum.

Un informe de la consultora Nielsen que analitzava el comportament del consumidor de la Península Ibèrica conclou que els portuguesos són uns «apassionats» de les promocions i els descomptes, molt més que els espanyols. El 46% de les vendes de gran consum a Portugal són de productes en promoció, enfront del 16% d'Espanya. Tot un desafiament afegit per a Mercadona, l'estratègia del qual s'ha resumit en el lema «Sempre Preus Baixos», sense ofertes ni descomptes.

«Més enllà de compartir recuperació econòmica, confiança per a consumir a l'alça i mercats de gran consum en creixement, la veritat és que els consumidors d'Espanya i Portugal són bastant diferents entre si, molt més del que la proximitat geogràfica podia fer pensar», apunta l'estudi de Nielsen. D'acord amb els seus analistes, la «frenètica tirada a la promoció» dels portuguesos fa que el seu coneixement dels preus estigui «distorsionat», mentre que els espanyols manegen millor el cost dels productes.