El director general de Seat Espanya, Mikel Palomera, ha assegurat que el cotxe elèctric encara tardarà 15 o 20 anys a ser majoritari, i per tant, a Espanya, gran productora d'automòbils, cal fer la transició "amb cap", sense disparar-se "un tret al peu".

Palomera ha estat aquest dimecres un dels ponents durant la jornada sobre mobilitat sostenible organitzada a Bilbao per "elEconomista.es".

El director de Seat ha explicat que el seu grup, Volkswagen, invertirà 44.000 milions d'euros fins a 2023 en el vehicle elèctric, del qual llançarà més de trenta models.

Segons els seus càlculs, per a 2025 entre el 20 i 25 per cent de les vendes seran d'elèctrics purs, però, ha matisat, la resta seran d'altres alternatives.

"El cotxe elèctric té molt futur, però tardarà entre quinze o vint anys a ser el majoritari; per tant, cal fer aquesta transició tecnològica a Espanya amb cap, perquè no ens peguem un tret en el peu", ha subratllat.

Palomera ha comentat que la millor mesura que es pot prendre a curt termini per reduir les emissions de CO2 és renovar el parc de vehicles, perquè els models de combustió actuals no tenen res a veure amb els de fa deu anys.

Per al futur, ha demanat "neutralitat tecnològica", és a dir, que no s'aposti sol per una via, perquè "l'electrificació no és l'única solució i ara per ara no és una solució madura. En una prova publicada aquesta setmana, per anar de Madrid a Sevilla amb un cotxe elèctric han tardat dotze hores".

Per exemple, Seat també aposta pels vehicles propulsats per Gas Natural Comprimit (GNC): "El seu impacte de CO2 és molt similar a un elèctric pur i et resol altres problemes", ja que la instal·lació de gasineres seria fàcil, amb una tecnologia madura.

El director de Seat ha advertit que quan es parla de l'impacte del cotxe elèctric, cal parlar de tota l'empremta mediambiental del procés productiu.

"El cotxe elèctric és una gran solució a nivell local, però a nivell global s'ha de veure des d'una altra perspectiva"; per exemple, ha recordat, "en el procés de la fabricació de bateries es produeix un gran consum d'energia, i ara per ara no és res net. A més, no siguem "naif", es farà (fabricar bateries) a països amb un reglament ambiental lax".

Finalment, ha demanat estabilitat en la legislació: "Una indústria com la nostra, amb una inversió brutal, necessita estabilitat reguladora, inclosos els canvis fiscals encara que estiguin molt ben intencionats".

En el mateix debat, el president de Petronor, Emiliano López Atxurra, també ha demanat responsabilitat als reguladors "en aquest moment de transició energètica, i la paraula ho diu tot. És una evolució".