Casa Fígols és una empresa amb una llarga història. Fa 60 anys que elabora embotits i actualment, amb la quarta generació familiar al capdavant, ha optat per implantar un nou sistema d'organització, l'anomenat 5S. Marta Comellas, responsable de l'empresa juntament amb el seu marit, Joan Fígols, explica que va ser ara fa un any i mig, aconsellats per l'expert de la consultora Pro Optim Àlex Olivé, quan van decidir implatar-lo.

La implantació del sistema s'ha fet per fases i departaments. L'àrea d'etiquetatge i expedicions va ser la debutant. Allà ja van notar les millores que el nou sistema els comportava i des de llavors s'ha anat ampliant a altres departaments de l'empresa. Ara estan treballant per implantar-lo a les seves botigues.

El nom de 5S li ve donat per les sigles dels cinc passos que suposa en japonès: organització ( seiri), ordre ( seiton), neteja ( seiso), control visual ( seiketsu) i disciplina ( seiriseitonseisoseiketsushituke «Quan t'ho expliquen no t'ho creus. Suposa un canvi de mentalitat i d'hàbits. I quan ho apliques ho veus clar i et motives», explica Àngels Rosas, encarregada d'etiquetatge.

A l'hora d'implementar el sistema, el primer que cal fer és llençar coses, eleminar tot allò que no és necessari per treballar. «És fàcil adpatar-s'hi perquè veus que queda tot endreçat», diu Pilar Ribalta, encarregada de logística; i el seu company Josep Cantarero afegeix que «amb la primera S ja penses que està tot fet. I és un primer pas important, però encara queda molta feina». Així, en la segona fase cal organitzar-ho tot: cada cosa al seu lloc i identificada. I després arriba la fase de neteja: a tot arreu hi ha les eines per fer la tasca i un estàndard escrit per saber com fer-ho. Després arriba la fase de control visual, estat permanent de conservació del que s'ha assolit en les altres fases. I finalment cal la disciplina per intentar que es mantingui allò que s'ha fet: es fan reunions i auditories externes. «Al principi els costava deixar la màquina per reunir-nos una hora, quan aquella hora era justament la més important del mes», diu Olivé.

A l'hora de fer balanç del canvi que ha suposat el sistema per a l'empresa, Comellas ho té clar. «És molt positiu. A mesura que ho hem anat implementant a l'empresa hem vist que la gent treballa més còmoda i millor, estan més a gust. El fet de tenir organitzades les coses fa que ara es pugui anar per davant de la feina i no a remolc, com passava molt sovint». A més, afirma que «no és una cosa que vingui imposada de la direcció, sinó que implica tot l'equip. S'ha de millorar cada lloc de treball i no hi ha ningú millor per conèixer un lloc de treball que la persona que l'ocupa», afegeix Comellas. Així, Joan Fígols afegeix que «un cop la filosofia entra, la gent s'involucra més i ja no vol tornar enrere», i també recorda que ara estan en fase d'implementar-ho a les tres botigues que l'empresa gestiona directament, que són les de Montmajor, Avià i Berga. Els altres dos establiment de Casa Fígols són a Barcelona.

L'empresa de Montmajor està especialitzada en l'elaboració d'embotits, tots d'alta qualitat. En fan de cuits, curats i frescos elaborats, com llonganissa, fuet, xoriço, llom, botifarra i salsitxa, entre d'altres. I a part de les seves botigues, els productes es poden trobar a carnisseries i xarcuteries, a El Corte Inglés i també en diversos supermercats com a producte de proximitat. De fet, Comellas recorda que, com en moltes petites empreses, «nosaltres defensem la qualitat del producte que fem. No entrem en la batalla de preus perquè no hi tenim res a fer», i recorda que, tot i la implementació del nou sistema, «nosaltres seguim fent-ho tot de forma artesanal, però hi afegim la innovació perquè tot suma i ens permet millorar».