La Comissió Europea (CE) va prohibir ahir la compra de l'empresa francesa Alstom per part de l'alemanya Siemens perquè restringiria la competència en els mercats de trens d'alta velocitat i senyalització ferroviària, tot i les advertències dels governs francès i alemany en contra d'aquest veto.

En un moviment poc habitual, París i Berlín havien donat suport públicament la fusió i havien insistit en les últimes setmanes a l'Executiu comunitari perquè donés llum verd a una operació que, segons la seva opinió, era clau perquè la indústria europea pugui competir a nivell global i, en particular, davant del gegant ferroviari xinès CRRC.

No obstant això, la investigació posada en marxa per la CE, el juliol del 2018, ha conclòs que el grup resultant de la fusió dels dos proveïdors ferroviaris més grans a Europa s'hauria convertit en líder en tots dos mercats, tot restringint la competència i provocant un augment dels preus.

«La Comissió ha prohibit la fusió perquè les companyies no estaven disposades a abordar les nostres serioses preocupacions», va dir la comissària europea de Competència, Margrethe Vestager, que va insistir que les solucions proposades per Alstom i Siemens no eren suficients.

En concret, Brussel·les creu que la nova empresa hauria estat líder indiscutible a Europa en el negoci de senyalització per a grans línies de tren i metro, i hauria assumit també una posició dominant a nivell mundial (excepte Xina, Japó i Corea del Sud) al negoci de materials rodants per a trens d'alta velocitat. Les empreses que haurien quedat no haurien pogut competir de forma efectiva, argumenta la CE.