24 de febrer de 2019
24.02.2019

Friman: mig segle d'expansió en el congelat

L'empresa bagenca tanca el 2018 amb una facturació de 41 milions d'euros i espera arribar als 45 milions aquest any

23.02.2019 | 23:32

Friman és actualment una de les empreses de referència en la distribució de congelats a Catalunya, especialment en el sector horeca (hoteleria, restauració i bars o cafeteries). Però per arribar aquí, la firma té darrere seu més de 50 anys d'història. L'empresa va ser creada el 1966, encara que en documents, precisa Enric Torres Borràs, conseller delegat de Friman, no n'hi ha referències fins al 1968.

Torres recorda que van ser el seu pare, Enric Torres Camprubí, i el seu tiet Josep Maria, junt amb Joan Pla i Ramon Codina, els quatre fundadors de l'empresa. Dels inicis ara fa mig segle, Torres Bor-ràs, ara conseller delegat de l'empresa, explica que per vendre productes congelats a les botigues, el primer que van haver de fer va ser vendre'ls els congeladors.

Durant anys, Friman va anar creixent sota la batuta de Josep Pla, mentre que Enric Torres Camprubí es dedicava principalment al magatzem de gra que tenia al carrer Caritat de Manresa i més endavant a la gestió del grup IFA primer, i la de Supeco després, fins que el 1996, la família Torres es va vendre la cadena de supermercats. I dos anys després, el 1998, Torres Borràs se'n va desvincular totalment.

Aleshores, la família Torres va crear el grup Ini6, un hòlding de diferents empreses, de les quals Friman era la més important. I per una malaurada malaltia de Joan Pla, Enric Torras es va posar al capdavant de l'empresa de productes congelats. Va ser ell qui va liderar la transformació d'un producte dirigit a botigues per a un de dirigit al sector horeca, tot i que cada cop està agafant més protagonisme el càtering, és a dir, serveis a menjadors col·lectius com ara escoles, hospitals o residències, entre d'altres. Però malgrat això, Torres reconeix que «sempre hem tingut el cuc del comerç» i van endinsar-se en l'aventura de crear supermercats de peix fresc i també d'altres productes frescos i congelats. Aquesta cadena és Garoina, que actualment té sis establiments (dos a Manresa, un a Sant Fruitós, un a Santpedor, un a Vic i un a Barcelona) i Torres té, com un dels principals reptes, «lluitar perquè el producte de proximitat i qualitat arribi al màxim de gent possible». En aquest sentit, reivindica el paper dels productes congelats: «La congelació és un estat de conservació dels aliments. Si el producte és bo, ultracongelat també serà bo».

Tot i això, remarca que «no renunciem a altres formes de conservació com el refrigerat i a vendre el peix fresc sempre que ho puguem fer d'aquesta manera, garantint la qualitat del producte», remarca Torres. De fet, disposen d'una plataforma a Vilanova i la Geltrú i una altra a Palamós on reben el peix fresc just després que surti de la llotja per poder-ne fer la distribució o trasllat al magatzem de forma immediata.

A part de les botigues de Garoina i aquestes dues plataformes, Friman té seu a Sant Fruitós, on hi ha les oficines, el magatzem de sec i la cambra de congelació; una zona logística a Mercabarna on reben i subministren peix fresc i una plataforma de distribució a Lleida. Amb aquestes instal·lacions l'empresa arriba a tot Catalunya, on al llarg del 2018 va distribuir unes 15.000 tones de producte en 170.000 entregues a 4.500 punts diferents. El 2018, l'empresa va facturar 41 milions d'euros i per a aquest 2019 espera arribar als 45.

Ara, el repte de l'empresa, diu Torres, és «replantejar el format Garoina i desenvolupar una cosa tan complexa com és la venda de peix fresc per Internet i veure com pot arribar». De moment, l'empresa han posat en marxa el servei FrimanGo, el seu click&collect, que permet als seus clients fer una comanda i en tan sols una hora recollir-la a les seves instal·lacions. Torres afirma que «hem de treballar per anar trobant altres fórmules».

Compartir a Twitter
Compartir a Facebook