La ministra d'Indústria, Comerç i Turisme, Reyes Maroto, va presentar ahir el Pla Estratègic de Suport Integral al Sector d'Automoció, amb una inversió de 2.634 milions d'euros en el sector per al període entre el 2019 i el 2025, dels quals 515 milions s'invertiran entre el 2019 i el 2020.

Aquest pla, va explicar la ministra, és el «full de ruta» que Indústria ha treballat «amb el sector i amb tots els agents de la cadena de valor» de l'automoció per garantir «el futur d'un sector estratègic per a Espanya».

Maroto va ressaltar cinc eixos per a aquest pla, entre ells la constitució d'una «taula de mobilitat sostenible» amb actors del sector per coordinar mesures a mitjà i llarg termini; i la revisió de la fiscalitat «més orientada a l'ús», harmonitzada amb l'entorn europeu i que afavoreixi una mobilitat «amb menys contaminants».

La resta d'eixos són l'impuls d'inversions en innovació, la major penetració de vehicles de zero i baixes emissions i el reforç de la formació professional dual. El pla inclou 1.127 milions per al foment de la mobilitat sostenible i desballestament de vehicles fins a 2025, dels quals 127 milions corresponen a 2019 i 2020 i inclouen els plans Moves (incentius a la mobilitat eficient i sostenible) i Movea (vehicles amb energies alternatives ). A més, les inversions preveuen 422 milions (78 en els primers dos anys) per al rejoveniment de plantilles a través dels contractes de relleu i l'increment de participació de la dona; i 1.085 milions en mesures de suport a la innovació (310 el 2019 i 2020). Una part d'aquests primers 515 milions ja està continguda en el pressupost de 2018: la relacionada amb els plans Moves i Movea, així com el contracte de relleu per a la indústria manufacturera aprovat el desembre passat, ha explicat Maroto, Només quedaria fora dels pressupostos en vigor la part de la previsió d'inversió per als dos primers anys relacionada amb el suport a la innovació, per la qual es planeja mobilitzar 75 milions a través del Centre per al Desenvolupament Tecnològic Industrial, segons la ministra.

Indústria preveu que amb l'efecte arrossegament l'impacte total del pla d'2019-2025 sigui de 9.726.000 d'euros, de manera que per cada euro invertit es generaran 3,7 euros per les majors inversions dels fabricants, la indústria auxiliar, els menors costos en derivats, la reducció d'importació en combustibles o els efectes sobre la salut i els efectes fiscals.

«Hem estat treballant nou mesos per donar contingut a aquest pla, i el que el sector m'ha transmès és que seguim endavant amb el desenvolupament del pla, la incertesa són les eleccions, però Espanya no s'atura», va afegir la ministra d'Indústria .

El ministeri ha negociat el pla amb les patronals de fabricants d'automòbils Anfac, de concessionaris Faconauto, de venedors Ganvam i d'importadors Aniacam, la patronal del sector de components per a l'automòbil Sernauto, i CCOO i UGT.