La quarta edició de la Fira Best Solutions in Textile Manufacturing (Bstim) dedicada al tèxtil i al món de la moda s'ha centrat aquest any en la transformació digital del sector. La mostra, ubicada a l'Escorxador d'Igualada, ha tingut en aquesta edició una seixantena d'estands, on, a més dels fabricants de gènere de punt, el certamen -únic en tot l'Estat espanyol- ha acollit també iniciatives que ofereixen solucions per a la producció tèxtil en els diferents passos del procés de producció. Ahir al matí es va dur a terme la inauguració de la mostra, amb la presència del president de la Diputació de Barcelona i alcalde d'Igualada, Marc Castells.

Aquest any la fira ha ampliat la superfície d'estands i tallers amb 1.800 m2 per a expositors de productors relacionats amb el món del tèxtil, confecció, gènere de punt i productes de bany, i s'espera superar tant la xifra de visitants -que en la tercera edició va ser de 1.400 assistents- com el volum de negoci generat a la fira -on fa dos anys es va superar els 2 milions d'euros.

Un sector amb majoria de pimes

Segons Josep Ignasi Reixach, director general de Punto Blanco i president de FAGEPI, el sector dona feina a 136.000 persones a tot l'Estat espanyol, de les quals més del 20% es troben a Catalu-nya. Les empreses generen un volum anual de negoci de 4.288 milions d'euros. Reixach també ha volgut posar en valor el format de Bstim, el qual és necessari per mostrar el teixit industrial del sector, el qual en la seva gran majoria és format per pimes. I ha anunciat dues noves activitats del clúster anoienc per a la dinamització i promoció que veuran la llum properament: d'una banda, la Tricot Fashion, una futura pàgina web de trobada per a proveïdors i marques de gènere de punt, i la Fashion Film Nighty Dreams, on es presentarà un curtmetratge centrat en el sector tèxtil local titulat Knitting dreams.

Com va assenyalar ahir en declaracions a Regió7 el president de Fira d'Igualada, Joan Domènech, «l'edició d'enguany exposa alguns dels serveis d'e-commerce i aquells que, relacionats amb les noves tecnologies, estan vinculats amb el sector, com ho són la importància dels community mànagers i la gestió de les xarxes socials, la impressió digital i la impressió 3D, s'ha buscat mostrar aquestes noves tendències».

Domènech, que també és president de la Unió Empresarial de l'Anoia, va fer una radiografia de l'estat actual del sector i va comentar que moltes de les empreses busquen ara oferir «un servei ràpid i la producció petita», adaptant-se a les peticions del mercat. Abans els empresararis treballaven una peça de roba durant mig any, i ara les marques tendeixen al pronto-moda, i cada mes s'ofereixen nous productes al mercat», va explicar. Segons Domènech, «no es tracta de fer milers de peces, sinó poca quantitat i molt seguida, juntament amb el servei de proximitat. Amb aquesta tendència, part de la indústria que va marxar torna. És una fórmula de servei que es pot donar a tot arreu».

La impressió en 3D

Una de les propostes que mostra la digitalització del món del tèxtil l'aporta l'empresa Zer Collection, dirigida per Ane Castro i Núria Costa, una petita start-up que ha guanyat nombrosos premis el 2018 i que produeix teixit i relleus a través d'una impressora 3D amb residu zero. «Imprimim amb filaflex, un material que es fon a uns 220ºC. És elàstic, flexible i còmode. Els imprimim sobre tela, cotó i licra, tant per a peces interiors com exteriors», va detallar Costa.

Un sistema ja clàssic però que està subjecte a les innovacions tecnològiques del mercat és el transfer, la impressió sobre paper -o altres- amb impressores de tintes a l'aigua que es transfereixen per calor a teixits de polièster i derivats. Tecnohard (EPSON) presentava els darrers models, l'EPSON F-6200 de sublimació de tinta i l'EPSON F-9300 amb més velocitat d'impressió. Antoni Marín ha assenyalat que amb el temps d'impressió guanyat «es millora en productivitat, la resolució era més dolenta, ara imprimeixen a 720 i 1.440 punts per polzada, i aconseguim resolució fotogràfica i el preu ha baixat aproximadament al 50%».

Finalment, hi va intervenir l'alcalde d'Igualada i president de la Diputació de Barcelona, Marc Castells, que va afirmar que «Bstim és una prova de la capacitat que hem tingut de treballar plegats des del territori per un objectiu comú», i va recordar que «fa uns anys tothom donava el tèxtil per perdut i avui no només comprovem que ha superat la crisi, sinó que ja estem parlant de reptes de futur com la digitalització».

La fira tèxtil Bstim té una periodicitat biennal i l'objectiu d'estimular la fabricació tèxtil de proximitat i enfortir la indústria local. Bstim se celebra també avui a l'antic Escorxador d'Igualada.