L'Agència Tributària elimina aquest any la possibilitat de presentar la declaració de renda en format paper. Hisenda posarà des d'aquest divendres a disposició dels contribuents les dades fiscals i l'app actualitzada, que inclou millores, per a la Campanya de la Renda del 2018, que començarà el proper 2 d'abril i es prolongarà fins a l'1 de juliol, segons van confirmar a fonts de l'Agència Tributària.

La Campanya de la Renda i Patrimoni del 2018 començarà el proper dia 2 d'abril per a la presentació per Internet i per telèfon, i es perllongarà fins al dia 1 de juliol, segons el calendari del contribuent elaborat per l'Agència Tributària.

Els contribuents que prefereixin que sigui l'Agència Tributària la que els cridi per a la presentació de la seva declaració poden concertar cita prèvia a partir de l'1 d'abril, per Internet i per telèfon, mentre que els que optin per la presentació presencial podran fer-ho a partir del 14 de maig.

Així mateix, el ministeri d'Hisenda ha decidit suprimir l'anomenada «predeclaració» en paper perquè de vegades aquests documents generaven duplicitats de presentació que posteriorment calia depurar i podien provocar retards en el cas de les rendes amb resultat a retornar, segons han explicat fonts de l'AEAT.

L'eliminació de la predeclaració figura a l'ordre ministerial publicada ahir al Butlletí Oficial de l'Estat (BOE), pel qual s'aprova el model 100 d'IRPF per a la propera declaració, la campanya comença el 2 d'abril i finalitzarà el proper 1 de juliol.

En concret, aquest any desapareix la possibilitat d'obtenir la declaració i els seus corresponents documents d'ingrés o devolució en paper imprès generat mitjançant el servei de tramitació de l'esborrany o la declaració de l'AEAT.

Fins ara, els contribuents podien fer la seva declaració a través de la plataforma digital de l'AEAT i descarregar-se el model emplenat de declaració abans de confirmar-la, de manera que les dades quedaven ja registrades i incloses a la base de dades de l'Administració Tributària.

En alguns casos, els contribuents podien confondre's i pensar que havien fet la declaració, quan de fet no arribaven a confirmar-la, i en altres els contribuents que optaven per aquesta opció procedien a imprimir el model tributari amb el resultat per poder consultar-ho amb el seu assessor o la seva entitat financera. Això generava duplicitats i retards perquè algunes vegades l'assessor o el banc també la presentava.

En el seu lloc, la declaració s'ha de presentar per mitjans electrònics a través d'Internet, a la seu electrònica de l'AEAT, a través del telèfon, o a les oficines de l'AEAT amb sol·licitud prèvia de cita, així com a les oficines habilitades per les comunitats autònomes, ciutats amb estatut d'autonomia i entitats locals per a la confirmació de l'esborrany de declaració.

Si el resultat de la declaració és que cal ingressar, el contribuent podrà domiciliar l'ingrés, ingressar i obtenir un número de referència complet (NRC) de la seva entitat bancària o bé podrà efectuar el pagament a través d'un document per a l'ingrés en una entitat col·laboradora que haurà d'imprimir i procedir a efectuar aquest ingrés.

En qualsevol cas, el contribuent podrà imprimir, igual que en anys anteriors, una vista prèvia del seu esborrany, si el que vol és revisar-lo en format físic abans de presentar la declaració, han precisat fonts de l'AEAT. Això sí, aquesta impressió de la vista prèvia no servirà per a la presentació física. Fonts de l'organisme recorden que l'any 2014 ja es van eliminar les declaracions amb bolígraf, en un context de gradual increment de les declaracions per Internet, que posteriorment es va veure reforçat per la creació de Renda web o l'avenç dels serveis d'assistència, entre d'altres.

De fet, la darrera campanya de la renda es va tancar amb un percentatge de presentació per Internet el 87% respecte al total de presentacions de Renda, quan a principi de l'actual dècada aquest percentatge no arribava al 50% dels declarants.