23 de maig de 2019
23.05.2019

Els experts animen les pimes a digitalitzar-se en una jornada a Manresa de BBVA i Regió7

Formació, el disseny d'una estratègia i inversió, les tres claus per endinsar-se en el comerç online, segons els professionals

22.05.2019 | 23:57
Els experts animen les pimes a digitalitzar-se en una jornada a Manresa de BBVA i Regió7
Els experts animen les pimes a digitalitzar-se en una jornada a Manresa de BBVA i Regió7

El comerç electrònic ha estat el tema aquest dijous d'una jornada organitzada conjuntament per BBVA i Regió7 al teatre Kursaal de Manresa que ha aplegat una seixantena de professionals i empresaris del territori disposats a apropar-se a les claus d'un negoci ja de present i de futur que requereix, segons els experts, estratègia i inversió. Durant la matinal, celebrada amb el títol «Oportunitats i reptes del comerç electrònic per a les pimes», s'ha pogut escoltar una breu conferència de Mònica Parada, responsable d'e-commerce del BBVA, i assistir a una taula rodona integrada per representants de tres empreses locals experimentades en el comerç digital.

La jornada l'ha obert Amadeu Peiró, director de zona del BBVA a la Catalunya Central, que, a banda de destacar «el vincle i compromís» del banc amb l'antic territori de Caixa Manresa, ha introduït algunes dades per al debat. Així, ha recordat que el comerç electrònic ja suposa, per al BBVA, el 20% de les vendes amb targeta, quan fa tres anys només era l'11%. A més, l'experiència del banc indica que el 42,5% de les vendes ja són digitals i que el 50% dels seus clients ja interactuen amb l'entitat pel canal digital.

Mònica Parada ha pres el relleu per explicar amb una detallada presentació els reptes i oportunitats, però també els riscos, del comerç electrònic. Segons Parada, l'ecommerce-a Espanya ha crescut el 258% en els darrers 5 anys, i ja suposa un volum de vendes de 40.000 milions d'euros anuals. Amb tot, ara mateix suposa el 7% de la facturació del sector retail, però es preveu que el 2025 aquest percentatge s'hagi elevat al 20%. «La bretxa entre l'offline i l'online es va retallant», conclou l'experta del BBVA.

Dissenyat amb xifres el marc econòmic, Parada ha centrat la seva intervenció en l'impacte de l'ecommerce en les pimes. Així, 3 de cada 4 pimes consideren important la digitalització, una dada rellevant en un entorn en què 8 de cada 10 consumidors que compren de manera física acumulen prèviament informació per internet. Cal ser-hi doncs, per diversos motius: perquè l'e-commerce suposa una evolució del mercat, és una oportunitat de diferenciació respecte de la competència i aporta llibertat en les condcioins de treball. Tanmateix genera desconfiança entre les pimes per ser un entorn desconegut. A més, té un lleguatge propi ple d'anglicismes i obliga les pimes a sortir de la seva zona de comfort, ha dit Parada.

Són inconvenients que cal salvar, i l'experta del BBVA ha descrit els diversos camins d'entrada a la digitalització, des del marketplaces per a les empreses que tracten directament amb el consumidor, fins als portals especialitzats i, finalment, les webs pròpies. La pime ha de fer l'esforç d'endinsar-s'hi recomana Parada, perquè la digitalització aporta beneficis sòlids financers (obre nous mercats, augmenta les vendes i suposa un complement al negoci físic) i també operatius (com la millora dels processos d'automatització i de gestió d'estocs). Alhora, planteja dificultats salvables, les més rellevants de les quals són la necessitat de formar-se en la matèria, el disseny d'una estratègia («la digitalització no és un fi en si mateix, sinó un mitjà», apunta Parada) i inversió, tant per a la creació del projecte com, molt important, per al seu manteniment i posicionament.

El repte de les pimes en el procés d'entrada i consolidació en el mercat electrònic és, doncs, triple, que Parada resumeix en tres conceptes: «Coneixement, temps i inversió». En la part final de la seva intervenció, la responsable d'e-commerce del BBVA ha explicat alguns casos d'èxit a nivell de l'estat espanyol, com la ferreteria Modrego del barri del Carmel de Barcelona, que ha impulsat la seva facturació fins als dos milions d'euros, o la sevillana Juvasa, que en poc temps ha passat de facturar online 4.000 euros a 47 milions.

Compartir a Twitter
Compartir a Facebook
L'últim El més llegit