Lidl, El Corte Inglés i Ikea són les marques que tenen major nombre de seguidors en xarxes socials, totes per sobre dels dos milions, mentre William Hills és la que realitza més publicacions i DIA la que genera major viralidad, segons VII Observatori de marques en xarxes socials de IAB Spain.

Aquest estudi, elaborat per l'associació de publicitat, màrqueting i comunicació digital a Espanya, IAB Spain, al costat de Gestazión i Epsilon Technologies, ha revelat que, per sectors, el retail lidera el rànquing de seguidors amb gairebé dos milions de seguidors en totes les seves xarxes socials (25,5%), seguit de la tecnologia, amb 958.780 seguidors (12,4%) i la distribució, amb 889.780 seguidors (11,5%).

Les marques registren una mitjana de 539.877 usuaris en totes les xarxes socials, un 7% més que en l'edició anterior, amb Facebook com la que major comunitat aglutina (69%), seguida d'Instagram (que passa del 6% al 13%) i Twitter (11%).

El director de Epsilon Technologies, Marc Carrillo, ha assenyalat que l'estudi d'aquest any ha estat marcat pel creixement d'Instagram enfront de Facebook, la qual cosa "suposa una transformació total de les estratègies que duen a terme les marques en xarxes socials".

Quant a freqüència de publicacions, el sector de jocs i apostes és el que major freqüència de publicacions concentra, amb un percentatge del 25,4%, seguit de telecomunicacions (19,8%) i retail (16,2%), amb William Hill, Orange i El Tall anglès com les marques que lideren la classificació en aquesta categoria.

D'altra banda, des de IAB han revelat que s'ha produït en aquesta edició un descens del 20% en el nombre de publicacions i de participació o "engagement" de les marques en xarxes socials respecte a l'edició anterior.

El director executiu de Gestazión, Marcos Blanco, ha explicat que aquesta caiguda en les dades de "engagement", unit a la millora en els índexs d'eficiència, que creix un 7%, "demostra que les marques intenten publicar menys continguts, però més rellevants" amb l'objectiu de dirigir-se a uns usuaris "cada vegada més exigents".

Instagram es posiciona en aquesta edició com la xarxa social que major "engagement" genera entre els usuaris, amb el sector de jocs i apostes liderant la classificació (17,5%), seguit d'energia (10,7%) i govern i política (8,5%). Bet365, Iberdrola i ONCE són les marques que generen major "engagement", segons l'observatori.

Quant a l'eficiència, distribució, govern i política i energia es posicionen com els sectors de les marques que lideren aquesta categoria amb McDonalds, Estrella Damm i Burger King com les més eficients en xarxes socials.

En aquesta edició, la mitjana d'interaccions acumulades de totes les xarxes socials ha descendit un 16% respecte a la passada edició, excepte en el cas d'Instagram que ha crescut un 106%, sent El Tall anglès, Bet365 i Lidl les marques que més destaquen en aquesta categoria.

L'estudi també ha assenyalat que els sectors que major viralidad produeixen en xarxes socials són govern i política (40,7%), retail (19,8%) i jocs i apostes (11,5%), sent les accions de DIA, DGT i El Corte Inglés les que lideren la classificació.