Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) calcula que la compra de cinc locomotores i 66 vagons de transport de mercaderies permetrà treure de les carreteres catalanes més de 200.000 camions l'any 2022, sobretot en les connexions entre la fàbrica d'automòbils de SEAT a Martorell i les mines de potassa al Bages i el Port de Barcelona.

L'adquisició, que costarà 43,2 milions d'euros, també comportarà un estalvi de 10,3 milions de litres de gasoil, és a dir una reducció del 57% del consum d'aquest combustible en el tram entre la planta de SEAT i el port barceloní, i del 66% del gasoil que es gasta en el transport de potassa de les mines de Súria a la infraestructura portuària. En total, es preveu que disminueixin un 66% de les emissions contaminants que generen els vehicles que transporten mercaderies des d'aquests dos punts.

Afectació a ICL i SEAT

ICLLa renovació d'una part del parc mòbil afectarà les empreses ICL Iberia, l'única empresa productora de sals potàssiques a l'Estat, i l'automobilística SEAT, que transporta vehicles i components a les seves fàbriques a Martorell i a la Zona Franca de Barcelona.

Cinc màquines duals

El pla traçat preveu que se substitueixin les tres actuals màquines de dièsel per cinc de duals que circularien amb tracció elèctrica en els trams en què disposen de catenària, és a dir, a la zona de Manresa, Martorell i Sant Boi de Llobregat. FGC començarà a licitar la setmana que ve la compra de les locomotores, per valor de 30 milions d'euros, i dels vagons, amb un cost estimat de 13,2 milions d'euros.

Amb aquesta mesura, l'empresa ferroviària incrementarà la capacitat actual de transport de mercaderies de les 12 a les 16 circulacions diàries, en un augment de l'oferta que permetrà fomentar l'ús del ferrocarril en detriment del transport per carretera, va assegurar el conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, en una atenció als mitjans al Saló Internacional de la Logística (SIL). Un cop completada la compra, FGC disposarà de nou locomotores i 164 vagons per al transport de mercaderies.

Per continuar amb aquest «estalvi energètic», Calvet va recordar que és necessari disposar d'un Corredor Mediterrani «plenament operatiu» i connectat amb els ports de Tarragona i Barcelona. Aquesta serà la primera demanda, va dir, que traslladarà al responsable de Foment un cop format el Govern espanyol: «És una exigència que no deixarem de posar sobre la taula», va dir.