El Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) ha anul·lat el reglament català de l'impost sobre les begudes ensucrades aprovat pel consell executiu del Govern el 20 de juny del 2017 i que desenvolupava els detalls tècnics de l'impost, aprovat per la llei del 28 de març del mateix any.

Els magistrats de la secció segona de la sala contenciosa-administrativa han estimat el recurs presentat per diverses associacions de distribució, supermercats, restauració i alimentació i begudes que al·legava «manca de justificació i precipitació» de la mesura i «l'omissió» de tràmits rellevants en la tramitació del decret. El tribunal ha conclòs que el Govern va prescindir dels tràmits de consulta, audiència i informació públiques en la seva tramitació i, per això, declara nul el reglament.

«Resulta evident que s'ha prescindit dels tràmits de consulta, audiència i informació públiques que apareixen expressament exigits en la tramitació», afirma la sentència, feta pública ahir. Segons els magistrats, el fet d'ometre aquests passos «clarament establerts» per llei, justifica acceptar el recurs i declarar nul el reglament. De fet, el tribunal insisteix que el fet d'ometre aquests tràmits és motiu suficient i fa que «no resulti necessari entrar a examinar els restants motius del recurs» per estimar-lo. El recurs de les associacions també argumentava que la llei de creació de l'impost (5/2017) vulnerava la «unitat de mercat» i els «límits de la justícia tributària per la seva arbitrarietat, discriminació i manca de seguretat jurídica».

La sentència també recull que la Generalitat va defensar la correcta tramitació del decret (73/2017) i va afirmar que era «ajustat a dret», no va vulnerar cap norma legal ni reglamentària i que no va existir ni arbitrarietat ni desviació de poder en la tramitació. El TSJC s'inclina per la versió dels demandants i, a més, imposa els costos del procediment judicial a la Generalitat. La sentència no és ferma.

Les associacions recurrents són l'Associació Nacional de Grans Empreses de Distribució (Anged), l'Associació de Cadenes Espanyoles de Supermercats (Aces), l'Associació Espanyola de Distribuïdors d'Autoserveis i Supermercats (Asedas), la Federació Espanyola d'Indústries de l'Alimentació i Begudes (Fiab), l'Associació Espanyola de Codificació Comercial (Aecoc) i l'Associació Empresarial de Marques de Restauració i Associació Promarca (Promarca).