La Generalitat vol, a través de l'Estratègia Catalana de la Bicicleta 2025, fomentar l'ús de la bicicleta per augmentar la quota modal quotidiana del 4% al 8% i així estalviar 50.000 tones de CO2.

Així ho va informar el conseller de Territori i sostenibilitat, Damià Calvet, que va presidir ahir la reunió de la taula de la Bicicleta, un ens promogut per la Generalitat que reuneix d'altres administracions i entitats que promouen l'ús de la bicicleta, aposten per la mobilitat o en desenvolupen activitats relacionades.

Un dels principals objectius que marcarà l'Estratègia és augmentar la quota modal de la bicicleta en la mobilitat quotidiana, en concret assumir un 8% dels desplaçaments. En el cas de la ciutat de Barcelona, on es concentra la major part de la mobilitat, això significa més que doblar la quota actual, que està prop del 4%.

El conseller va explicar que aconseguir una quota del 8% «significaria passar de 300.000 a 600.000 desplaçaments diaris amb bicicleta, xifres que ens acostarien bastant a les quotes modals dels països als quals ens volem assemblar: els del nord d'Europa». A més, «tenint en compte que la meitat dels nous desplaçaments en bici provindrien d'usuaris del cotxe o de la moto, significaria que trauríem 150.000 desplaçaments diaris del transport privat per portar-los cap a la bicicleta», va detallar Calvet. Tenint en compte que el trajecte mitjà que fa un ciclista és de 6 km al dia, els nous usuaris de bici recorrerien 900.000 km diaris que ara fan en vehicle privat.

Per aconseguir aquest increment en l'ús quotidià de la bici, es proposen actuacions com garantir la ciclabilitat a totes les àrees urbanes de forma contínua i connectada, promoure una circulació de bicicletes segura, confortable i directa, i interconnectar àrees urbanes i d'activitat, entre d'altres.

Els tres eixos de l'Estratègia seran aconseguir que la bicicleta promogui una mobilitat quotidiana més sostenible i activa, impulsar la bici com a element turístic, d'oci i esportiu de manera segura i millorar la promoció, el seguiment i la governança de la bicicleta. Una vegada presentades les línies fonamentals de l'Estratègia, es preveu que el Govern l'aprovi al setembre.