CCOO ha instat empreses i administracions públiques a transformar el sector de l'automoció a Catalunya, minvat per la progressiva caiguda de matriculacions i pèrdues de llocs de treball, cap al vehicle elèctric perquè pugui fer front al «canvi de tendència» dels consumidors.

Aquesta és la principal conclusió de l'informe «Metamorfosi i renaixement del sector de l'automoció a Catalunya», presentat ahir pel sindicat, que adverteix que la indústria s'enfronta a un «canvi radical» els pròxims deu anys, que apunta cap a l'electrificació dels motors.

Aquest canvi de paradigma també està inspirat per una «creixent» consciència per la sostenibilitat, l'eclosió de noves tendències, com la mobilitat compartida en detriment del cotxe privat, i la creació d'empreses tecnològiques que implementaran la digitalització i la connectivitat dels vehicles.

Segons les dades de l'informe, el vehicle elèctric s'imposarà primer sobre les altres tecnologies alternatives (híbrids, de gas natural i hidrogen), el 2025 passarà a competir en paritat de cost amb els cotxes de motor de combustió convencional i, finalment, el 2030 ja serà la tecnologia dominant.

No obstant això, adverteix l'estudi de CCOO, la previsió és que el sector l'acabin dominant països com la Xina, el Japó i Corea, ja que són els principals productors de bateries de liti i de tecnologia, la qual cosa desplaçarà de forma inevitable el centre de gravetat de la indústria de l'automoció al continent asiàtic.

El negoci de les bateries de liti, per tant, serà el principal punt estratègic de la indústria automobilística en el futur, que concentrarà fins a un 40% de la cadena de valor, seguida de la tecnologia (20%) i els components (20%).

Durant la presentació de l'estudi, el secretari general de CCOO a Catalunya, Javier Pacheco, va plantejar una gran «aliança empresarial» per atreure fabricants de bateries a Catalunya com a part de la seva transformació, així com per conservar la fortalesa de les plantes de Seat i Nissan amb vista al futur. Pacheco va argumentar que Catalunya té «fortaleses» com Barcelona, que podria aprofitar el seu teixit empresarial i tecnològic per liderar la connectivitat dels nous automòbils, així com grans infraestructures com el Port de Barcelona, que connecten directament les indústries amb els mercats exteriors.

L'absència de plantes de producció de bateries a Catalunya podria qüestionar fins i tot la «continuïtat» de les empreses actualment instal·lades, i des del sindicat posen l'exemple del nou cotxe elèctric de Seat, que es fabricarà en una planta del Grup Volkswagen a Alemanya, en comptes de la fàbrica de Martorell. Pacheco insisteix que el sector a Catalunya té capacitats per transformar-se i que les fàbriques «han de tenir un clima per desenvolupar la seva estratègia», però, lamenta: «Si ens quedem fent dièsel i gasolina, no tindrem futur». Si bé el nou model podria comportar la creació de «milers de llocs de treball», aquests els ocuparan joves amb alta formació que substituirien els treballadors més grans de 45 anys amb estudis inferiors, motiu pel qual CCOO creu que s'hauria de definir un mapa de llocs de treball que puguin estar en perill amb el nou model.

Actualment el sector de l'automòbil ocupa 143.000 persones a Catalunya i la seva producció representa el 10% del PIB de la comunitat, i en ser un dels sectors més importants, el sindicat ha reclamat que la transformació cap al nou model no afecti la capacitat productiva de les seves fàbriques ni els seus treballadors.

El traspàs cap al vehicle elèctric, afegeix l'informe, ha d'estar acompanyat de «fortes inversions» en infraestructures i programes de formació, però el que urgeix ara és definir les polítiques que puguin fer-ho possible des de les administracions estatal i autonòmica: «Cal espavilar-se», va afirmar Pacheco.