Representants de quatre conselleries, sindicats i patronals van aprovar ahir les bases per al desplegament del model català de formació professional dual. Els membres de l'anomenada Comissió Rectora del Sistema de la Formació i Qualificació Professionals han arribat a un «acord absolut», en paraules del conseller d'Educació, Josep Bargalló. D'aquesta manera s'ha establert l'estratègia catalana de formació i qualificació professional per al període 2020-2030, les nou prioritats per a l'impuls del sistema de formació professional per als anys 2020 i 2021, el calendari d'aquest impuls i el document de bases del model català de formació professional dual. Ara treballen perquè els estatuts de l'Agència Pública de Formació i Qualificació Professionals de Catalunya s'aprovin el proper mes de setembre i que l'entitat sigui una realitat el 2020.

Bargalló va explicar que en el transcurs de la reunió es van conèixer dades «molt positives», com l'evolució dels alumnes de la Formació Professional Dual a Catalunya, que han passat dels 4.302 el curs 2016-2017, en què no arribaven al 10% del total, als 7.737 del 2019, el que suposa el 18,5%.

Nou accions prioritàries

Entre els documents que s'han aprovat hi ha les nou accions prioritàries per al període 2020-2021. La primera és la posada en marxa de l'Agència Pública de Formació i Qualificació Professionals de Catalunya, que serà l'encarregada d'impulsar la transformació del Sistema de Formació i Qualificació Professionals de Catalunya. Està previst que l'Agència es posi en marxa al setembre del 2020, un cop estigui dotada pressupostàriament. Tindrà un sistema de governança que reproduirà el model de concertació de la Comissió Rectora, amb la creació d'una Junta de Govern, com a òrgan col·legiat de govern de l'Agència. També figura la definició del model de participació del Sistema de Formació i Qualificació Professionals de Catalunya.

En tercer lloc, el foment dels centres d'FP integrada com a palanca de canvi, atès que esdevenen imprescindibles per a la transformació del sistema. També es considera prioritària la creació d'un sistema de prospecció que permeti una millor planificació de les necessitats formatives. També s'elaborarà un sistema d'informació, orientació i assessorament per fomentar el treball en xarxa entre els diferents dispositius d'informació i orientació professional en l'àmbit de la formació professional. Es definirà el model català d'avaluació i acreditació de competències professionals. A més, s'integrarà la formació i acompanyament a professionals de la xarxa del sistema d'FP i finalment es dissenyarà l'avaluació Sistema de Formació i Qualificació Professionals.

Les reaccions

La consellera de la Presidència, Meritxell Budó, va explicar que el setembre es preveuen aprovar els estatuts de la nova entitat i que han començat a treballar els pressupostos del 2020 perquè l'entitat es pugui posar en marxa l'any vinent. «Manquen certs perfils professionals i algunes professions no tenen ni la formació definida», va indicar la consellera d'Empresa i Coneixement, Àngels Chacón, que va reivindicar l'acord per la formació professional per anar d'acord amb «l'evolució estratègica de les empreses» per tal de ser «capaços d'adaptar aquesta oferta a la demanda». El conseller de Treball, Chakir El Homrani, per la seva banda, va posar en valor l'acord que permet «fer el win win de donar respostes i millorar l'apoderament de les persones i a la vegada donar respostes a les necessitats del teixit productiu».

Des de les files de la patronal, el secretari general de Pimec, Antoni Cañete, va destacar que s'ha posat de manifest que «no hi ha una eina més important que la formació professional» i va destacar que s'ha fet un «reconeixement de l'empresa com a entitat formadora». Per part de Foment del Treball, Manuel Rosillo va dir que l'acord donarà «seguretat a les empreses». Javier Pacheco, de CCOO, va afirmar que l'acord és «una primera passa molt important per definir el que ha de ser la línia estratègica», i per part d'UGT, Eva Fajardo va dir que ara la formació estarà integrada al llarg de la vida de les persones, que es podran qualificar.