L'Associació Espanyola de Fabricants d'Automòbils i Camions (Anfac) ha proposat augmentar el 158% l'aportació de la indústria de l'automoció al PIB espanyol en els propers 20 anys, i passar dels actuals 120.000 milions d'euros a 310.000 milions d'euros.

En una trobada del sector ahir, organitzada per l'escola de negocis IESE a Barcelona, el vicepresident executiu de la patronal, Mario Armero, va avançar aquesta previsió, que forma part d'un pla a llarg termini que farà públic un cop es formi govern a Espanya després de les eleccions.

Batejat com a Switch, aquest pla proporciona «una visió a llarg termini de com aconseguir que Espanya segueixi capturant valor afegit en el futur de l'automoció», en paraules d'Armero, que va defensar la «fortalesa i resiliència» d'aquest sector al país.

Encara que no va detallar el contingut d'aquesta estratègia, el vicepresident executiu d'Anfac va assegurar que està pensat perquè l'automoció espanyola pugui captar, per exemple, empreses de fabricació de bateries i teixir aliances amb empreses energètiques, de telecomunicacions, de mobilitat i de programació.

Pla Renove

Armero va esgrimir de nou reivindicacions històriques del sector cap al Govern espanyol, com és l'aprovació d'un Pla Renove: «És el període més llarg a Espanya sense etapes de renovació, l'última vegada va ser el 2015», va lamentar.

De cara a una eventual incursió del vehicle elèctric, el directiu de la patronal espanyola va assenyalar que s'hauria d'invertir més en punts de recàrrega i va reconèixer que el sector «ha de fer autocrítica» sobre el seu paper en l'emissió de gasos d'efecte hivernacle a l'atmosfera.

Tot i que fins a l'octubre les matriculacions han caigut el 6% a Espanya, i al tancament del 2019 la previsió és del 3%, Mario Armero va afirmar que «no ens podem instal·lar en l'alarmisme» i va destacar que totes les administracions públiques «estan començant a ser més receptives amb els problemes de l'automòbil».

No obstant això, el vicepresident de l'Anfac va recalcar que l'estratègia pública de cara a la descarbonització del transport i la transformació de la indústria ha de ser «unitària i homogènia» a Espanya, un punt de vista que comparteixen les altres dues principals patronals del sector automobilístic a Espanya: la de components (Sernauto) i la de concessionaris (Faconauto).