International Airlines Group (IAG) va anunciar ahir, dilluns, l'acord amb Globalia per a la compra del 100% del capital d'Air Europa, a través d'Iberia, una operació valorada en 1.000 milions d'euros, que suposarà una pas endavant al negoci aeri entre Espanya i Llatinoamèrica.

A Espanya Iberia agafarà el control total del gran hub de l'aeroport de Madrid-Barajas, i a Llatinoamèrica reforçarà el seu lideratge amb les connexions amb Europa, gràcies a la companyia aèria del grup Globalia, que havia emprès allà un ambiciós pla d'expansió.

Més pes a Barajas

L'acord permetrà que el hub de Madrid es transformi en un vertader rival per als quatre aeroports més grans d'Europa: Amsterdam, Frankfurt, Londres Heathrow i París Charles De Gaulle. L'operació ofereix unes «significatives potencials sinergies» pel que fa a costos i ingressos sobre el capital invertit en el quart any.

Està previst que el tancament de l'operació es faci la segona meitat del 2020. «Aquesta operació és d'una gran importància estratègica per a Madrid, que durant els últims anys havia quedat enrere d'altres aeroports europeus», segons fonts d'Iberia.

Darrere aquest acord, Madrid podrà competir amb altres hubs europeus en igualtat de condicions, amb una millor posició de les rutes des d'Europa a Amèrica Llatina i la possibilitat de convertir-se en una porta d'enllaç entre Àsia i Amèrica Llatina», va destacar Lluís Gallego, conseller delegat d'Iberia.

En cas que l'acord sigui autoritzat, la gran rival d'Iberia, que mantindrà la seva marca, es convertirà en la sisena aerolínia del grup, integrat, a més, per British Airways, Vueling, Aer Lingus i Level. Està previst que l'operació de compra es completi el segon semestre de 2020. Amb l'absorció, Iberia aconseguirà augmentar el 50% els seus ingressos per trànsit de passatges i la seva matriu, IAG, ho farà un 10%, i també assumeix la flota de 66 avions que té Air Europa.

Air Europa conservarà la seva marca inicialment i seguirà essent un centre d'ingressos autònom dins Iberia.