El Govern i el Port de Barcelona van reivindicar ahir Catalunya al Japó com «la millor porta d'entrada» a Europa. Un total de 225 empresaris japonesos van participar en la Jornada Empresarial, i van constatar que volen augmentar les seves relacions amb Europa «i que el Port de Barcelona esdevé una peça clau per fer-ho», segons el director general de Ports and Harbors Bureau, Masayuki Takada, que va recordar les ja intenses relacions comercials existents entre Barcelona i Yokohama i Tòquio. «I les previsions apunten a un augment dels intercanvis en tràfics com els automòbils, el vi o el sector carni», va avançar Takada.

La consellera Chacón va posar xifres sobre la taula i va explicar que les exportacions catalanes al país nipó s'han multiplicat per tres en deu anys, mentre que el conseller Calvet va lamentar que encara no hi hagi vol directe Barcelona-Tòquio. «Estem treballant per aconseguir aquesta connexió directa, que seria molt important per donar servei a un mercat de 190.000 passatgers anuals que té la ruta entre Tòquio i Barcelona», va afirmar el conseller de Territori. «Venim disposats a construir i compartir amb el Japó la nostra capacitat de treball per generar més ocupació, més riquesa i millor nivell de vida», va enumerar Calvet.

Chacón, va explicar que el Japó és un dels principals socis comercials de Catalunya i en va donar dades: les exportacions catalanes al Japó s'han multiplicat per 3 en els últims 10 anys, fins a arribar als 848,8 milions d'euros el 2018.

Chacón va remarcar que el Govern català vol «potenciar aquestes relacions perquè creiem que encara hi ha potencial i per aquest motiu fem aquesta missió», també en l'àmbit de les inversions estrangeres. És per això que l'agenda de la delegació catalana inclou diverses visites i reunions de treball amb empreses a Kyoto, Tòquio i Yokohama amb representants públics i empreses dels sectors de l'automoció, els videojocs, la química, les ciències de la vida i el turisme, entre d'altres.

Per la seva banda, la presidenta del Port de Barcelona, Mercè Conesa, va destacar durant la seva intervenció la «situació privilegiada» del port català per als tràfics amb Japó.

«El Port de Barcelona és el millor node per a la redistribució a tot Europa de les mercaderies provinents d'Àsia», va afirmar Conesa, que en va posar exemples pràctics: «Si opten per Barcelona, les empreses asiàtiques es poden beneficiar d'un estalvi en els costos de distribució de fins al 15% -en comparació dels ports del nord d'Europa- i d'una reducció de la petjada de carboni de fins al 20%», va destacar la presidenta del Port de Barcelona.

L'any 2018, el tràfic total de mercaderies entre el Port de Barcelona i el Japó va augmentar un 17,9% i va sumar gairebé 457.000 tones. En contenidors, el creixement es va situar en el 24,8% i va sumar més de 30.400 tones.

Una menció especial per part de la presidenta Conesa va tenir el tràfic d'automòbils entre el Port de Barcelona i Japó. «Barcelona és un dels principals hubs europeus de la indústria de l'automoció, un sector en el qual Japó és capdavanter», va constatar, i va recordar que una part important dels vehicles nous que es canalitzen a través del Port de Barcelona tenen el seu origen en el país asiàtic.