El Govern va presentar ahir divendres l'Agenda Comerç 20/21, un full de ruta que conté 115 mesures per «respondre als reptes» del sector en els propers dos anys, que suposarà una inversió de 12 milions d'euros per part de l'executiu català.

La consellera d'Empresa i Coneixement, Àngels Chacón, va presidir ahir divendres la presentació del pla, que va reivindicar com «un model paradigmàtic de col·laboració publicoprivada» ja que per elaborar-lo la Generalitat s'ha reunit amb 79 experts, professionals i representants del sector.

Chacón va destacar el pes del comerç en l'economia catalana, amb més de 100.000 establiments repartits per la comunitat autònoma i més de mig milió de llocs de treball, i que aporta fins al 16% del PIB de Catalunya.

«Des del diàleg, escoltant tothom i buscant el consens hem pogut construir aquest full de ruta», va afegir Chacón, que espera que la iniciativa pugui respondre a qüestions del sector com la transformació tecnològica i la voluntat de ser una activitat més atractiva per a les noves generacions.

En aquest sentit, Chacón es va comprometre a treballar per aconseguir que el comerç català, que ha definit com «el germà petit del turisme i la indústria», sigui un referent, aprofitant la posició de Catalunya com a «pol d'atracció» per a les noves tecnologies i les empreses emergents.

Per a l'elaboració de l'agenda s'han dut a terme 15 reunions bilaterals amb entitats representatives del sector i cinc taules de treball que es corresponen als cinc blocs del document: prestigi, formació i talent, transformació tecnològica, territori i persones i models de competitivitat.

Des d'aquests cinc àmbits s'han definit reptes com el posicionament del comerç en l'economia, el foment del turisme de compres, la redefinició del model formatiu del sector, l'accessibilitat de les empreses a les noves tecnologies i la millora de l'espai públic i la competitivitat de les empreses del sector.

Entre les línies d'actuació que preveu el full de ruta destaquen la creació de plans de màrqueting, xarxes de prescriptors de comerç, plans d'ocupació i de talent jove, programes d'acompanyament per a la transformació tecnològica i un protocol d'actuació contra la venda ambulant a la via pública.

En paral·lel, l'Agenda Comerç 20/21 té com a objectiu establir les bases per al futur desplegament de les Àrees de Promoció Econòmica i Urbana (APEUs), una assignatura pendent per a la qual la Generalitat té preparat un avantprojecte de llei, que espera poder portar al Parlament al principi del 2020.

Un cop implementades les Àrees de Promoció Econòmica i Urbana, el full de ruta presentat pel Govern té previst entre les seves 15 línies d'actuació la creació d'una oficina específica per a l'administració d'aquests espais.