El president del comitè d'empresa de Seat, Matías Carnero, va mostrar-se confiat ahir que la companyia desisteixi de presentar un ERO temporal per afrontar l'aturada de la producció a Martorell després de considerar que «la ciutadania no hauria d'assumir aquest cost» quan, al seu parer, hi ha alternatives.

En declaracions a EFETV, Carnero va destacar que un expedient de regulació d'ocupació (ERO), encara que sigui temporal, «té connotacions negatives i fiques l'administració pel mig, quan hi ha un cost que no hauria d'assumir la ciutadania o els fons que tenim per a empreses que tanquen».

«La qüestió és que no s'ha de pagar amb fons de l'Estat ni de l'administració pública quan Seat té la seva assegurança i pot ser un problema que es resolgui internament, sense haver de sortir fora a resoldre'l», va subratllar.

La direcció de Seat va plantejar al comitè la seva intenció de presentar un ERO temporal per a uns 6.600 treballadors per afrontar els efectes de l'aturada de producció patida a causa de l'incendi de la fàbrica de Faurecia, un dels seus principals proveïdors.

L'aturada de la planta de Martorell, que va començar dimecres passat en el torn de tarda, encara afectarà algunes línies de producció els pròxims dies, després que ja hagi arrencat la línia 1, la que acobla els models Ibiza i Arona.

Com a alternativa a l'ERO, el comitè ha plantejat que es considerin laborables els dies 18, 19 i 20 de desembre, que a hores d'ara tenen consideració de no laborables, perquè es puguin recuperar entre 3.500 i 3.700 cotxes.

A més, Carnero va assenyalar que hi ha altres mesures de flexibilitat interna que podrien ajudar a recuperar la producció perduda, com l'augment de la càrrega de treball el 2020.

Segons els seus càlculs, les mesures que proposen com a alternativa a l'ERO permetrien recuperar uns 7.000 dels prop de 14.000 cotxes que es podrien deixar de fabricar com a conseqüència d'aquesta aturada productiva.

El president de comitè d'empresa i secretari general d'UGT dona per fet que la pèrdua de producció engegarà en orris l'objectiu de la direcció de Seat de tancar el 2019 com un any de producció rècord, ja que la previsió inicial era d'acoblar 506.000 vehicles , tot i que creu que continuarà per sobre de la de l'any 2018.

La direcció i el comitè es reuniran de nou demà per analitzar la situació a la planta, i la primera comunicarà les mesures que es prendran respecte a la plantilla.

El president del comitè d'empresa va advertir també que si l'empresa opta per presentar un ERO es podria ressentir «la pau social» a la companyia.

Respecte a la previsió de quan podria reprendre tota l'activitat productiva de Martorell, Carnero creu que encara passaran uns quants dies i que no serà, com a mínim, fins dimecres que ve.