La direcció de Seat ha decidit finalment no presentar cap Expedient de Regulació Temporal d'Ocupació (ERTO) per fer front a la caiguda de producció derivada de l'aturada de la fàbrica de Martorell per l'incendi d'un proveïdor, segons van explicar a Efe fonts sindicals.

A canvi, la companyia ha acceptat la proposta del comitè d'empresa que la plantilla treballi els dies 18, 19 i 20 de desembre, a més d'obrir la fàbrica tres dissabtes de gener al matí perquè es faci l'acoblament del model A1.

La companyia va traslladar ahir aquesta decisió al comitè d'empresa en una reunió convocada per abordar les possibles solucions a la situació de la planta de Martorell, la producció de la qual s'ha ressentit per l'incendi de la fàbrica del seu proveïdor Faurecia.

La direcció de Seat havia plantejat al comitè la possibilitat de presentar un ERO temporal per a uns 6.600 treballadors per fer front a aquesta aturada, una possibilitat que els sindicats van rebutjar de ple, de manera que van proposar altres solucions, com la que finalment ha adoptat l'empresa.

El president de comitè d'empresa, Matías Carnero (UGT), va qualificar ahir de «positiu» l'acord perquè evita els efectes negatius que té un ERTO, com ara que els treballadors vegin suspeses les seves cotitzacions a la Seguretat Social.

A més de renunciar a presentar l'expedient, l'empresa ha acceptat que totes les jornades que s'han perdut de producció per la manca de subministraments de Faurecia tinguin la consideració d'«aturada tècnica», de manera que els treballadors no veuran reduïdes les seves nòmines malgrat haver-se quedat a casa.

Amb l'habilitació com a jornada laboral dels dies 18, 19 i 20 de desembre (que en el calendari del 2019 es consideraven festius) i la posada en marxa de la línia que acobla l'A1 durant tres dissabtes de gener, Seat podrà recuperar una part de la producció perduda, que càlculs sindicals situen en uns 14.000 vehicles.

La companyia creu que, quan la planta torni a la normalitat al cent per cent, s'hauran deixat de fabricar entre 13.000 i 15.000 vehicles.

Tant els sindicats com l'empresa donen per fet que no serà possible recuperar aquest any totes les unitats que no s'han pogut fabricar en els dies d'inactivitat forçada, encara que l'empresa relativitza aquest fet ja que està convençuda que el 2020 es podran recuperar els vehicles que hi manquin.

Any sense rècord

L'impacte de l'incendi d'un proveïdor tan important com és l'abrerenca Faurecia, que subministra bàsicament taulers de control, farà gairebé impossible que Seat acabi l'any amb el rècord històric de producció que esperava, atesa la previsió inicial d'arribar a 506.000 unitats, tot i que la xifra final continuarà sent superior a la del 2018.

Pel que fa al calendari perquè Martorell reprengui la normalitat productiva al cent per cent, Seat ha explicat que les línies 2 i 3 continuaran sense funcionar dilluns que ve i s'espera que puguin tornar a obrir al llarg de la setmana vinent.

Amb aquesta previsió, la marca haurà deixat de produir fins dilluns 13.200 cotxes, una xifra que augmentarà en funció de quan puguin tornar a activar les dues línies que falten.

Fins ara, només produeix al ritme habitual la línia 1, que acobla els models Ibiza i Arona.