A les portes de Nadal, anar a comprar a última hora suposa un esforç més gran per a les butxaques dels consumidors perquè els preus dels aliments, sobretot el peix i el marisc, han pujat el 8,5% en menys d'un mes. Segons l'Organització de Consumidors i Usuaris (OCU), no hi haurà gaire diferència respecte a l'any passat, però sí que n'hi ha respecte a l'any 2015, ja que la cistella de la compra és el 30% més cara. L'organització recull els preus dels productes més típics de Nadal en tres fases: una a final de novembre, una quan falten dues setmanes per Nadal i l'altra el dia abans.

Com ja és habitual, el peix i el marisc són els productes que més pugen i es consagren com una opció a l'abast de molt pocs consumidors. Per productes, les cloïsses són les que més s'encareixen, el 28,5% en deu dies i tenen un preu mitjà de 29,5 euros al quilo. L'increment arriba fins al 65,4% si es compara amb les darreres xifres. El lluç, per la seva banda, està a 19,4 euros el quilo, el 28% més car que fa un mes i el 68% més car que fa cinc anys. El besuc també ha pujat el 20% tot i que l'increment experimentat entre la segona i la tercera fase d'observació de l'OCU ha estat del 3%. Altres productes que han registrat ascensos en els seus preus han estat els llagostins (4,9%), el xai de llet (4,7%), el pernil ibèric (1%) i les angules (15,5%). La carn i els productes vegetals han experimentat les pujades més moderades, tal com passa cada any.

Alguns productes, però, en lloc de pujar, han baixat. És el cas dels percebes gallecs, que avui són el 22,8% més barats que fa un mes tot i que costen 69 euros el quilo. També el llobarro i el gall dindi baixen de preu i són el 3% més barats.

El besuc puja el 46%

Respecte a la comparativa de preus amb l'any 2015, la cistella de Nadal s'ha encarit el 30%, mentre que l'Índex de Preus al Consum (IPC) ha pujat el 4,8%. Si la comparem amb la cistella del 2018, ha pujat el 0,7%. El producte nadalenc que s'ha encarit més durant l'últim any és el besuc, amb una pujada del 46%, seguit de les cloïsses i el xai de llet.

Per a la realització de l'estudi, l'OCU busca els preus en supermercats, grans superfícies i mercats municipals de Barcelona (Sant Antoni i la Boqueria), Madrid, Bilbao i Sevilla.