El 2019 va ser un any crític per a l'agricultura i la ramaderia, segons l'Associació Agrària Joves Agricultors (ASAJA). Segons les xifres que l'associació va presentar ahir al matí, el sector va perdre el 8,6% de renda l'any passat. Una davallada que s'explica per les sequeres, una baixada de la producció del 3% i l'augment dels costos per produir del 3,06%.

Pel que fa als preus, ASAJA celebra que el de la llet hagi pujat dels 31 cèntims al litre als 33 cèntims i que el sector porcí hagi crescut el 18,5%. Tot i això, el preu dels ous, el xai, les aus i el boví ha baixat. La presidenta d'ASAJA, Rosa Pruna, va demanar a la Generalitat que millori el pressupost destinat a l'agricultura i ramaderia per aquest any.

Pruna explica que l'any passat van coincidir la davallada de la renda amb les baixes produccions i la baixada de preu. «Hi ha anys que tot i la baixada de la renda, el preu ho compensa, però l'any passat va ser un any de baixes produccions i molt mal compensades amb la baixada de preus», detalla.

ASAJA ha fet una aposta decidida en els darrers anys pels productes de proximitat i, de fet, Pruna assegura que els pagesos que han fet aquesta aposta han aconseguit augmentar les vendes entre el 50% i el 60%. «Ara que tothom s'omple la boca amb el canvi climàtic i de la sostenibilitat, nosaltres ja fa set anys que vam apostar pels productes de proximitat, tenim una xarxa d'una quarantena d'explotacions que venen directament els seus productes», explica Pruna.

Un d'aquests casos és el del Joan Pou, de Can Joans, a Lliçà d'Amunt. Fa tres anys que va canviar la manera de produir i ara està comercialitzant la llet i els iogurts que produeix. «Quan vaig dir-ho al meu pare que faríem un producció ecològica em volia matar, em va dir que aniríem a la ruïna, però quan li vaig explicar com ho faríem i què era, em va dir que és el que feia ell fa 50 anys», detalla Pou, que assegura que aquest tipus de producció circular és el camí de futur, ja que genera molt pocs residus i augmenta la qualitat del producte. «El consumidor pot venir, observar com ho fem, com munyim i com la llet l'endemà ja estan els iogurts fets, ara hem d'aprendre a comercialitzar i per això tenim el suport d'ASAJA», diu.

ASAJA també va criticar l'administració i la televisió pública per promocionar productes d'altres països en detriment dels productes de proximitat. Pruna va detallar que en alguns episodis del programa Gent de Mercats, de TV3, s'hagi promocionat «carn de kobe de Wagyu» en detriment de «la carn de productors d'aquí, amb el logotip de proximitat que ni van sortir ni es van veure tot i estar en el mateix mercat». Segons Pruna, és una contradicció amb la promoció que vol fer el departament d'Agricultura amb els productes de Km 0. ASAJA també va demanar a les administracions, en particular l'Agència Catalana de l'Aigua i la Generalitat, que agilitzin la burocràcia a l'hora de donar permisos als ajuntaments i entitats privades per netejar les lleres dels rius.