Renfe desembarca als Estats Units. L'empresa pública de serveis ferroviaris ha aconseguit un contracte de 6.000 milions de dòlars, uns 5.560 milions d'euros, per posar en marxa la línia d'alta velocitat entre Houston i Dallas, segons ha anunciat el ministre de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana del govern espanyol, José Luís Ábalos. "Les nostres empreses públiques s'han convertit en referència mundial", ha dit el ministre en una piulada. L'operació forma part del pla estratègic de Renfe, que preveu accelerar la internacionalització de la companyia. El tren de Renfe connectarà Houston i Dallas, a prop de 400 kilòmetres de distància, en menys d'hora i mitja.

Renfe ja ha signat el preacord d'aliança amb Texas Central després que els dos operadors arribessin a una entesa el 2019 per unir les dues ciutats nord-americanes. Actualment, el contracte està en fase de redacció i vincularà Renfe amb Texas Central fins el 2042. L'operador nord-americà és el més important del món amb capital privat.

Segons ha explicat el Ministeri de Foment en un comunicat, l'equip de Renfe of America, societat que es va constituir per aquest projectes i d'altres als Estats Units, treballa des de l'any en la fase de consultoria de la línia. D'altra banda, la construcció de la infraestructura anirà a càrrec de la constructora italiana Salvini, que té previst acabar els treballs en sis anys. Posteriorment, Renfe s'encarregarà del seu manteniment i d'operar els trens entre Houston i Dallas.

La companyia espanyola preveu rebre 311 milions de dòlars fins el 2026 en concepte de supervisió i consultoria d'infraestructura i durant els anys d'operació i manteniment -entre 2026 i 2042- s'esperen uns ingressos sumen 5.611 milions de dòlars.

El consorci privat Texas Central podria plantejar-se també ampliar la línia d'alta velocitat entre Austin i San Antonio. L'operador nord-americà calcula que la línia d'alta velocitat generarà uns beneficis econòmics a l'estat de Texas que podrien arribar als 36.000 milions de dòlars durant els pròxims 25 anys, incloent la creació de 10.000 llocs de treball a l'any entre la fase de construcció i uns 1.500 més permanents un cop la línia entri en servei, una part dels quals seran procedents de l'Estat.