El tancament de Nissan tindrà un impacte d'entre un 2,6% i un 3% del PIB, afectarà 425 empreses i eliminarà entre 20.000 i 30.000 llocs de treball, segons PIMEC. L'empresa automobilística ha confirmat aquest dijous que clausurarà les fàbriques de la Zona Franca, Montcada i Reixac i Sant Andreu, una decisió que posarà fi a 40 anys d'història de marca nipona a Catalunya. És la segona planta automobilística del país i dona feina de forma directa a 3.000 persones.

El Govern ha reclamat a Nissan "reconsiderar" el tancament de les plantes a Catalunya, i denuncia que la decisió és "injusta i injustificada". En una compareixença telemàtica conjunta, el president de la Generalitat, Quim Torra; el vicepresident, Pere Aragonès; la consellera d'Empresa, Àngels Chacón; i el titular de Treball, Chakir el Homrani, han valorat aquest dijous al matí l'anunci de Nissan. Torra ha asseverat que el Govern no dona la decisió de l'empresa "per definitiva, en absolut", i ha afegit que l'executiu "no renunciarà a res". La Generalitat crearà una oficina tècnica per coordinar l'acció dels departaments d'Economia, Empresa i Treball que es posarà en marxa "immediatament".

"Combatrem aquesta amenaça amb tota la determinació, farem tot el que tinguem a les mans per evitar-ho i estarem al costat dels treballadors", ha dit Torra.

El vicepresident Pere Aragonès ha avisat a l'empresa japonesa que "no pot marxar simplement sense més" i que cal que "assumeixi la responsabilitat" amb totes les persones i el territori que vol deixar enrere.

"Cal reconsiderar la decisió de tancar la Zona Franca, Montcada i Sant Andreu", ha afegint, recordant que el futur de Nissan també impacte en milers d'empreses de la xarxa auxiliar.

El president de PIMEC, Josep González, ha lamentat la decisió de l'empresa japonesa de tancar les plantes i ha assegurat que provocarà una xifra d'atur "molt preocupant". Davant aquesta situació, la confederació ha reclamat un pacte nacional de l'automòbil per "ajudar" al sector. El pla hauria de tenir en compte factors com els costos salarials, la qualitat o la productivitat amb l'objectiu de posicionar Catalunya com un territori "atractiu" en comparació amb altres països.

El president de la patronal ha rebut la notícia amb "molta preocupació" i ha lamentat la pèrdua de llocs de treball que implicarà la decisió de l'empresa. "Plou sobre mullat", ha assegurat en declaracions a l'ACN amb referència a l'impacte de la crisi del coronavirus sobre el mercat laboral. Prèviament, en una trobada amb PIMEC, l'exministre de Finances grec Yanis Varoufakis ha reclamat un pla europeu per minimitzar l'impacte de les decisions empresarials en els països. González s'ha mostrat favorable a la proposta i ha reclamat una Europa "molt més real, unida i forta".

Una planta que ha anat perdent producció

La plantilla està en vaga indefinida des del 4 de maig, quan la direcció volia tornar a obrir una línia de producció per atendre una comanda de Mercedes-Benz que s'havia d'entregar a finals de mes.

La planta de la Zona Franca ha anat perdent producció fins a quedar-se en un 30% de la seva capacitat i amb només tres models eNV200, Nissan Navara i Renault Alaskan. La pickup Mercedes Clase X ha de deixar de produir-se aquest més.

Abans de la pandèmia de la Covid-19, els sindicats es van reunir amb el president de Nissan Europa, Gianluca De Ficchy, que els va assegurar que el futur de Nissan es coneixeria abans de l'estiu.

Els sindicats han denunciat que des de llavors no han tingut comunicacions clares per part de la companyia. Davant la incertesa i els rumors de possible tancament, els treballadors van decidir iniciar un seguit de protestes en els mesos de gener i febrer que van quedar aturades per la pandèmia.

El tancament de Nissan a Catalunya arriba després que l'empresa nipona anunciés una retallada del 20% de la producció mundial fins al 2023 per fer front a la caiguda de la demanda, el canvi de criteris dels consumidors i l'electrificació de la companyia. En només nou mesos, la companyia que dirigeix Makoto Uchida ha vist com els seus beneficis queien un 87,6% i les pèrdues s'enfilaven per sobre dels 800 milions d'euros.

De fet, Renault, Nissan i Mitsubishi es repartirà zones geogràfiques d'influència i el lideratge en determinats segments del mercat i tipus de vehicle per reduir en un 40% els seus costos. La decisió implica que la francesa Renault sigui l'encarregada del negoci a Europa. Nissan pretén centrar-se en el negoci a la Xina, Amèrica del Nord i el Japó, mentre que Mitsubishi liderarà l'aliança al sud-est asiàtic i Oceania. La producció que es centralitza la Zona Franca, per tant, queda en mans de Renault, soci de l'Aliança amb Nissan i Mitsubishi i podria moure's a França.

Tant el Govern com l'executiu espanyol han advertit a Nissan que li sortirà car tancar. El secretari general d'Indústria i Pime, Raul Blanco, va xifrar en 1.000 milions la factura a pagar abans de marxar de Catalunya i 300 milions el cost d'invertir en la planta.

Origens de Motor Ibérica

L'orígen de Motor Ibérica es remunta fa un segle, el 1920, amb la fàbrica que Henry Ford va decidir instal·lar a Cadis. El centre es va traslladar a la capital catalana al cap de tres anys i es va ubicar al Poblenou. Trenta anys més tard i en plena dictadura, Ford va marxar d'Espanya, l'empresa es va nacionalitzar i va passar a anomenar-se Motor Ibérica, tot i que el seu nom comercial era Ebro i es dedicava a produir camions, tractors i maquinària per construir obres públiques.

No va ser fins al 1967 que la producció es va traslladar a la Zona Franca. Nissan va adquirir part de la companyia el 1980, comprant les accions que eren propietat de la multinacional Massey Ferguson, constructora de tractors. Al cap de tres anys, la planta va fabricar el primer model de la marca nipona: el Nissan Patrol. Deu anys després, la producció va agumentar de forma significativa amb el llançament del tot terreny Terrano II, un model que va sumar el 15% de la fabricació total de la planta fins al 1999.

El 2007 la planta de la Zona Franca va arribar al pic de producció amb 193.000 vehicles.

L'etapa més incerta de Nissan a Catalunya va començar amb la crisi financera, que va deixar tocada la producció. Al 2009 es van acomiadar 700 persones en un ERO.

El 2014 es va començar a produir el primer model elèctric i la fàbrica es va convertir en l'únic centre mundial de la multinacional japonesa que fabrica la furgoneta e-NV200.

Fa un any, els baixos nivells de producció van portar a la direcció i als sindicats a acordar 550 prejubilacions i 50 baixes voluntàries. A canvi, la companyia va proposar invertir 70 milions d'euros per a una nova planta de pintura.