Recentment hem sabut que la companyia francesa Renault Trucks ha lliurat el seu primer camió 100% elèctric a l'empresa de gestió mediambiental Urbaser. Aquest camió, que realitzarà tasques de neteja i reciclatge a les platges de la ciutat de Barcelona, és el primer que arriba al país però no serà l'únic, ja que la companyia ha assegurat que n'arribaran més unitats.

Aquest model en concret té unes característiques que el fan molt recomanable per a la recollida de residus urbans, ja que té un pes total autoritzat de 26 tones i disposa de dos motors elèctrics amb una potència màxima de 370 kW (500 CV) i un parell motor de 850 Nm. Gràcies a un conjunt de bateries d'ions de liti de 200 kWh és capaç d'oferir una autonomia total de 200 quilòmetres aproximadament.

Si bé és cert que la producció d'aquest vehicle (denominat D Wide Z.E.) es va iniciar a la planta francesa de Blainville-sur-Orne (França) el mes de març passat, fins ara no havia entrat oficialment en servei, ja que tan sols ha realitzat tasques de recollida de residus a la ciutat de Lió en fase de proves.

Arribats a aquest punt pot semblar que el futur dels camions passa per l'electricitat, de la mateixa manera que amb els cotxes o les motos. Així doncs, ens hem volgut fer la següent pregunta: realment el sector dels transports està preparat per a l'arribada dels camions elèctrics?

Un mercat per explotar

Fins ara hem parlat d'un model elèctric de la marca Renault Trucks, però existeixen altres fabricants que han desenvolupat camions elèctrics. Renault Trucks pertany a l'empresa AB Volvo, que també disposa dels models FL Electric i FE Electric. Tots dos són «germans» dels Renault Trucks D Z.E. i D. Wide Z.E., i mentre que el model FL té una massa màxima autoritzada de 16 tones i una autonomia de 300 quilòmetres, el model FE té una massa màxima autoritzada de 27 tones i una autonomia de fins a 200 quilòmetres.

Per la seva banda, el fabricant Daimler disposa d'un model de furgoneta elèctrica anomenada Fuso des de fa gairebé una dècada, però la seva principal aposta pel món dels camions elèctrics arriba amb el Mercedes-Benz eActros. Es tracta d'un camió que pot tenir una massa màxima autoritzada de 18 o 26 tones, i la seva autonomia és també de 200 quilòmetres. Derivat d'aquest model, Mercedes està provant a Alemanya el camió eEconic, que realitza tasques de recollida de residus.

Aquesta mateixa funció la realitzen actualment els camions elèctrics de les marques Mack i DAF, que operen a Nova York en el cas del primer fabricant i a Holanda en el cas del segon.

Però no tot se centra en la recollida d'escombraries, ja que el fabricant MAN disposa d'un model elèctric que pot fer de camió frigorífic o realitzar tasques de transport de càrrega, i l'empresa basca Irizar tracta d'introduir-se progressivament en el mercat dels autobusos elèctrics amb models com l'Irizar i2e, que ofereix una autonomia de fins a 250 km.

El problema són les grans rutes

Com es pot veure, gairebé tots els fabricants de camions del món disposen d'alguns models elèctrics al seu catàleg. Però amb autonomies màximes d'entre 150 i 300 quilòmetres, el cert és que més enllà de realitzar tasques de recollida de residus o de transport urbà i interurbà de mercaderies, no poden competir amb els camions dièsel, que tenen una autonomia molt superior.

Així doncs, el futur immediat passa pels camions elèctrics a les ciutats, però encara trigarem a veure camions 100% elèctrics cobrint grans rutes internacionals de transport de mercaderies. Com a mínim fins que no arribi Tesla amb el Semi, que assegura que tindrà 800 quilòmetres d'autonomia.