L'Autoritat Catalana de la Competència (ACCO) va alertar ahir que el nou Decret de Turisme aprovat el 4 d'agost passat per la Generalitat presenta «alguns riscos» per a la competència.

A través d'un comunicat, l'ACCO va apuntar que algunes de les mesures que regulen els habitatges d'ús turístic s'han aplicat de manera «injustificada» i subratlla que «poden esdevenir una barrera» per a l'entrada de nous allotjaments turístics al mercat.

Les normes més criticades per l'ACCO fan referència a les limitacions de capacitat dels habitatges d'ús turístic, a la limitació de les estades i als procediments on el propietari de la llar ha d'emetre una declaració responsable.

En concret, l'ACCO considera que el fet que s'hagi eliminat el requisit de la reiteració en el desenvolupament de l'activitat d'habitatge d'ús turístic implica sotmetre-la a un mateix règim d'intervenció administrativa.

En aquest sentit, apunta que la mesura pot dificultar l'entrada de nous allotjaments turístics al mercat, «especialment aquells en què l'activitat es desenvolupa de manera molt ocasional». Per altra banda, l'organisme veu amb bons ulls el fet de poder iniciat l'activitat amb una declaració responsable, però afegeix que el procediment per dur-la a terme hauria de ser «senzill i àgil».

En relació amb la limitació de les estades -31 dies en habitatges d'ús turístic i llars compartides- l'ACCO creu que la mesura és «injustificada» i recorda que les noves condicions que s'apliquen han de respondre a raons «d'imperiosa necessitat».

Finalment, també critica les limitacions de capacitat -la normativa fixa un màxim de 15 places- i les obligacions de condicionament, així com l'obligació d'identificar l'exterior de l'habitatge on es desenvolupen activitats turístiques i el fet que l'allotjament en llar compartida hagi de ser en l'habitatge principal i residència efectiva del titular de l'activitat.

Per altra banda, l'ACCO també fa esment a la futura regulació que està elaborant l'Ajuntament de Barcelona per regular les activitats d'allotjament turístic. L'organisme assegura que vetllarà perquè la normativa «respongui als principis de necessitat, proporcionalitat i mínima distorsió» i afegeix que restarà amatent al seu desenvolupament.

Oficina de Turisme

D'altra banda, la Conselleria d'Empresa i Coneixement de la Generalitat ha creat un servei d'atenció virtual per a turistes, que donarà la mateixa informació que els oferirien presencialment a les oficines de turisme de la Generalitat, segons va informar ahir el departament en un comunicat.

La nova Oficina de Turisme Virtual de Catalunya, gestionada per 35 informadors, respondrà les consultes dels usuaris a través d'un xat disponible a la pàgina web de promoció turística de la Generalitat (www.catalunya.com). Es podran atendre consultes fins i tot amb videotrucades, que haurà de ser sol·licitada mitjançant cita prèvia a través del xat, en el qual informador i usuari acordaran una data per a la trobada virtual.