La direcció d'ICL Iberia, amb el consens i suport de la matriu ICL Group, té previst reduir la plantilla en 110 llocs de treball en breu (actualment dona feina a unes 1.100 persones) i vol plantejar als treballadors la negociació d'un nou conveni col·lectiu. Així ho ha anunciat aquest dimarts la pròpia empresa amb seu a Súria en un comunicat on emmarca les mesures dins d'un pla de viabilitat per "fer sostenible a mitjà i llarg termini l'activitat minera a la conca del Bages".

Aquest document és una guia a 4 anys vista amb el qual es pretén "recuperar la competitivitat de l'empresa que s'ha vist greument danyada aquests darrers anys per diferents factors com són la caiguda del preu de la potassa, l'endarreriment de la construcció d'infraestructures com la rampa de Cabanasses i el col·lector, així com els alts costos d'extracció del mineral i els efectes de la covid-19", diu ICL.

La intenció de l'empresa és que els acomiadaments sigui una mesura "el menys traumàtica possible" i per això, proposarà "un pla de jubilacions anticipades, baixes voluntàries i l'amortització de llocs de treball per redundància de funcions". La direcció espera tancar un acord amb els representants dels treballadors "en breu".

Quant a la negociació d'un nou conveni col·lectiu, l'empresa presentarà a la plantilla "unes modificacions que complementin els esforços reorganitzatius interns que es portaran a terme amb la finalitat de potenciar la seguretat a ICL Iberia" i aconseguir que "la seva activitat sigui sostenible a nivell econòmic, mediambiental i territorial".

Carles Aleman: "El moment crític en què ens trobem ens ha obligat a buscar solucions per assegurar el futur de l'empresa"

Segons el president d'ICL Iberia, Carles Aleman: "El moment crític en què ens trobem ens ha obligat a buscar solucions per garantir noves inversions i assegurar el futur de l'empresa. Hem de ser capaços d'unir esforços per tirar endavant de manera conjunta. La nostra voluntat és que ICL Iberia torni a ser econòmicament viable i competitiva per fer eficient la minera del Bages. Hi hem fet grans inversions, n'hem de fer de noves, i sense un pla integral que comporti canvis no serem capaços de ser competitius en l'actual context. Ara, doncs, cal adequar-nos a la situació actual per poder créixer en un futur. Confiem amb la responsabilitat de tots plegats per revertir aquesta situació."

El pla de viabilitat, segons ICL, posa de relleu "la delicada situació de l'empresa, especialment perquè en termes generals, s'ha de treballar amb uns costos que facin que el negoci sigui competitiu de manera consistent en un entorn on es preveu que el mercat mantindrà un preu similar a l'actual". Per això, afegeix el comunicat de l'empresa, "ICL Iberia es veu obligada a donar un tomb a la forma de treballar i al model d'explotació actual de la mina, tant des del punt de vista organitzatiu, com dels processos productius, planificació, organització del treball i recursos de persones. Tot això, a més de les inversions de la rampa, port, col·lector, entre d'altres".