ICL Iberia preveu reduir en un total de 110 llocs de treball la seva plantilla actual en el marc d'un pla de viabilitat a quatre anys vista que ja ha presentat als comitès d'empresa de Súria i Sallent, segons va informar ahir l'empresa minera. Actualment la compa-nyia té un plantilla d'uns 1.100 treballadors.

Segons van explicar fonts de l'empresa, es preveu que la reducció d'ocupació es faci a través principalment de jubilacions anticipades, tot i que també preveu que hi pugui haver baixes voluntàries i l'amortització de llocs de treball per redundància de funcions i sense que s'hagi de recór-rer a acomiadaments traumàtics ni a utilitzar la via dels expedients de regulació d'ocupació (ERO).

Més enllà de la reducció de la plantilla, l'empresa que explota la mina de Súria també va anunciar que el pla de viabilitat per als propers quatre anys preveu una modificació de la manera de treballar i del model d'explotació actual de la mina, tant des del punt de vista organitzatiu com de processos productius, planificació i organització del treball, a més de mantenir inversions com la construcció de la rampa del pou de Cabanasses a Súria, al port i al col·lector, entre d'altres.

El pla de viabilitat d'ICL Iberia, que té el consens i suport de la matriu ICL Group, té per objectiu «recuperar la competitivitat de l'empresa, que s'ha vist greument danyada aquests darrers anys per diferents factors, com són la caiguda del preu de la potassa, l'endarreriment de la construcció d'infraestructures com la rampa de Cabanasses i el col·lector, així com els alts costos d'extracció del mineral i els efectes de la covid-19», diu l'empresa en un comunicat fet públic ahir després d'haver presentat el pla als comitès d'empresa. Està previst que les mesures que estableix que s'han d'aplicar a curt termini ja es negociïn ja els propers dies, i l'empresa espera que «en breu» es pugui tancar un acord amb els representants dels treballadors.

Segons assenyala el president d'ICL Iberia, Carles Aleman, en el mateix comunicat, «el moment crític en què ens trobem ens ha obligat a buscar solucions per garantir noves inversions i assegurar el futur de l'empresa. Hem de ser capaços d'unir esforços per tirar endavant de manera conjunta. La nostra voluntat és que ICL Iberia torni a ser econòmicament viable i competitiva per fer eficient la mineria del Bages. Hi hem fet grans inversions, n'hem de fer de noves, i sense un pla integral que comporti canvis no serem capaços de ser competitius en l'actual context. Ara, doncs, cal adequar-nos a la situació actual per poder créixer en el futur. Confiem en la responsabilitat de tots plegats per revertir aquesta situació».

La firma minera assegura que la voluntat és que les diferents mesures que preveu el pla de viabilitat, inclosa la reducció de plantilla, siguin consensuades amb els representants dels treballadors. A més, l'empresa preveu negociar un nou conveni col·lectiu en el qual proposarà unes modificacions que «complementin els esforços reorganitzatius interns que es portaran a terme amb la finalitat de potenciar la seguretat a ICL Iberia i aconseguir que la seva activitat sigui sostenible en els àmbits econòmic, mediambiental i territorial», assegura l'empresa en el comunicat.

L'anunci d'aquest pla de viabilitat arriba després que l'empresa anunciés el tancament de la mina de Sallent i Balsareny el mes de juliol. El tancament de la mina es va decidir després que amb tan sols tres setmanes de diferència hi hagués dos accidents mortals a Vilafruns.

Tot i que en aquests moments ja no hi ha extracció de mineral a les instal·lacions de Sallent i Balsareny, en aquestes mines encara s'hi treballa perquè s'hi duen a terme tasques de manteniment. Arran dels accidents i el tancament d'aquestes instal·lacions, Montajes Rus, empresa subcontractada per ICL, va anunciar un expedient de regulació d'ocupació (ERO) per acomiadar 248 treballadors, xifra que després es va reduir a 179, dels quals ICL n'ha assumit 160.