La venda d'anticonceptius ha caigut gairebé un 14% des de l'inici de la pandèmia fins a l'agost, per sobre de l'11,4% de mitjana estatal, segons un informe d'HRAPharma. El rècord de caiguda de vendes es va donar durant el confinament: un -19,1% a l'abril i un -23,4% al maig.

Al conjunt de l'Estat, la baixada va ser del 19,4% i el 19,8%, respectivament. Les xifres van millorar a partir del desconfinament però s'ha mantingut la caiguda respecte al 2019 -una baixada del 10% al juny, de l'11,4% al juliol i de l'11,5% a l'agost.

La directora general d'HRAPharma, Inés Correia, va apuntar ahir que la caiguda es pot explicar en part per la «dificultat» d'accés a les farmàcies i va alertar que això es pot traduir en un «increment» d'avortaments.

Correia va assenyalar que el descens de vendes es pot explicar per una reducció de les relacions sexuals, especialment les esporàdiques durant el confinament, però també per aquesta «dificultat» d'accés tant a les farmàcies com a l'assessorament mèdic. HRAPharma també va apuntar que la situació postconfinament ha pogut provocar relacions sexuals menys planificades i més esporàdiques, especialment entre els joves i davant d'això ha alertat de la possibilitat de més embarassos no desitjats.

Sobre les farmàcies, Correia va assegurar que el sistema de venda que ha imposat la pandèmia fa que un jove pugui no sentir-se còmode per anar a comprar un anticonceptiu, especialment d'urgència. «Imaginem demanar un producte fora de la farmàcia o darrere d'un acrílic que t'obliga a alçar la veu. No es pot demanar amb un mínim d'intimitat», va explicar.

Per això, Correia va fer una crida a les farmàcies perquè es creïn ambients on els clients es puguin sentir «confortables» a l'hora de demanar aquest tipus de productes. «Amb l'ambient que tenim ara s'ha tornat més difícil», va insistir l'experta.

La directora general va afirmar que existeix una «correlació directa» entre la venda d'anticonceptius d'urgència -la coneguda píndola de l'endemà- i el nombre d'interrupcions voluntàries de l'embaràs.