12 de novembre de 2020
12.11.2020
Regió7

Aliment fresc i botiga de proximitat, tendències en el consum durant la pandèmia

Un estudi del CREDA amb dades extretes de 501 enquestats a Catalunya conclou que el 23% dels catalans han augmentat la seva despesa en aliments

11.11.2020 | 23:09
Una dona comprant en un supermercat, a Manresa |

Els catalans han augmentat el consum de fruites i productes frescos, han reduït el malbaratament alimentari i han optat per comerços de proximitat durant la pandèmia de la covid, unes tendències que previsiblement han arribat per quedar-se, segons un estudi de la Generalitat.

La consellera d'Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació, Teresa Jordà, va presentar l'estudi «Impacte de la covid-19 en la compra i consum d'aliments», del Centre de Recerca en Economia i Desenvolupament Agroalimentari (CREDA), que dirigeix José María Gil. L'estudi, amb dades extretes de 501 enquestats a Catalunya i 702 a la resta d'Espanya, conclou que un 23% dels catalans (19,8% a Espanya) han augmentat bastant o molt la seva despesa en la compra d'aliments, encara que no quantifiquen l'augment domèstic.

El 4,8% ha incrementat la compra a botigues de barri, per evitar aglomeracions a les grans superfícies, i alhora ha crescut l'adquisició d'aliments frescos i de proximitat, s'han emmagatzemat més productes i s'ha reduït el malbaratament alimentari, segons l'estudi. Unes tendències positives que han vingut «probablement per quedar-se» i que cal saber aprofitar, va destacar la consellera en una roda de premsa telemàtica. Així, encara que la pandèmia sigui «catastròfica i dura», va considerar que «se'n pot treure alguna oportunitat per avançar en aspectes que treballem des de fa anys i que permetran enfortir el nostre sector agroalimentari». Tot això reforça, va indicar Jordà, les polítiques de la Generalitat de promoció d'hàbits de consum saludable, reducció del malbaratament alimentari i comerç de proximitat.

Sobre aquest últim punt, Jordà va anunciar que al desembre començarà una gran campanya publicitària per promoure el producte de proximitat i, en paral·lel, es presentarà aviat una marca per identificar tot el sector alimentari català.

L'estudi presentat per Teresa Jordà i José María Gil apunta que el 19,6% dels catalans ha augmentat el seu interès pel producte local. Per productes, la compra de fruites i verdures és la que més ha canviat, perquè el 19% dels enquestats n'ha augmentat bastant o molt el consum, i el 13,2% assegura que ha incrementat el consum d'aliments frescos. També ha crescut, encara que en menor mesura, el consum de precuinats (16,6%), dolços i xocolata (13,6%), aliments congelats (12,6%), ous (10,8%) o pizza (10,2%).

En la situació de crisi sanitària, econòmica i social, el 18% dels enquestats asseguren que malbaraten menys aliments, sobretot de fruita i verdura. L'estudi apunta així mateix a una lleu modificació del responsable de la compra a les cases, en un 5% dels casos.

Compartir a Twitter
Compartir a Facebook