El supermercat cooperatiu Supercoop de Manresa ja està enllestint les obres al seu local del mercat Puigmercadal per obrir portes (primer per als socis) el dia 8 de març. El nou projecte cooperatiu ja té 720 socis i recentment ha tancat el finançament de 200.000 euros (de Fiare Banca Ètica i Coop57) necessari per començar a caminar. El pressupost per facilitar l'obertura es cobreix amb una aportació inicial dels associats de 50.000 euros.

Tot i els 720 socis amb què arranca el projecte aquesta quantitat és encara escassa per garantir la seva viabilitat, ja que el pla d'empresa elaborat a finals del 2019 posava de manifest que aquesta s'assoliria amb uns 1.200 associats, una quantitat a la qual els impulsors de Supercoop preveuen arribar al final del segon any de funcionament del supermercat.

El nou establiment oferirà tot el necessari per omplir la cistella de la compra, asseguren els seus promotors, i ho permetrà fer amb productes de proximitat i ecològics. D'entrada, Supercoop es nodrirà del catàleg de productes de la cooperativa Mengem Bages. Els associats (i només els associats) podran comprar al supermercat després de fer una única aportació inicial de 50 euros (que, asseguren els impulsors, seran retornats si es fa la baixa de la cooperativa) i de comprometre's a treballar al supermercat tres hores cada quatre setmanes.

Supercoop només té quatre persones amb contracte. La resta de feines necessàries al supermercat (des de la reposició de producte fins a la neteja o el cobrament) requerirà de voluntariat aportat pels socis. Es treballarà en equips de cinc persones, que treballaran en torns de tres hores mensuals. Al llarg de la setmana, doncs, hauran passat un centenar de socis pel supermercat, que hi hauran fet feines «adaptades a les seves possibilitats», afirmen els promotors. Amb les primeres hores de treball justificades es podran fer ja compres a l'establiment, que oferirà els productes amb un marge de benefici linial que oscil·larà entre el 18 i el 20%, expliquen la presidenta de la cooperativa, Conxita Olivé; els coordinadors Patrick Kappert i Mireia Franch (dues de les quatre persones amb contracte) i el responsable de comunicació Xevi Olivé. Es pretén que el preu de venda «sigui totalment transparent», ja que aquest serà el resultat d'afegir a l'entorn d'un 20% de marge al que es paga al productor, explica Conxita Olivé.